Sunday, December 24, 2006

Perjalanan Menuntut Ilmu II

Perjalanan menuntut ilmu al-Quran dan al-Sunnah sangat panjang, tidak mungkin ia akan berakhir sehinggalah nyawa manusia itu sendiri berakhir dahulu. Para 'ulama terdahulu terkenal dengan semangat kental menuntut ilmu, kerana mereka tahu betapa pentingnya al-Quran dan al-Sunnah sebagai penyuluh kehidupan.

Bak kata pepatah: ilmu tanpa amal ibarat pohon tak berbuah. Ia tetap menghijau, namun belum dapat menghasilkan manfaat kepada makhluk lain. Bersegeralah beramal dengan ilmu yang telah dituntut.

Dalam mengejar ilmu dan berdakwah, andai kita bekerjasama antara satu sama lain sudah tentu kita akan mampu belajar dan berjuang dengan lebih berhasil. Setiap dari kita memiliki kelebihan dan kekurangan, maka kita saling lengkap-melengkapi, ibarat batu-bata yang sama-sama menguatkan bangunan.

Alangkah indahnya andai dalam berjuang, kita ditemani sahabat-sahabat yang sehati sejiwa, dibina dari kefahaman jitu prinsip-prinsip al-Quran dan al-Sunnah. Maka, carilah sahabat-sahabat yang baik sebagai teman belajar, tatkala kita lupa dia akan ingatkan, tatkala kita tersilap dia akan betulkan. Hargailah sahabat kita.

Kerjasama yang baik akan menghasilkan organisasi yang baik. Setiap anggota kini berjanji untuk memberi komitmen supaya tuntutan ilmu terlaksana. Tanggungjawab yang dipikul adalah amanah daripada sahabat-sahabat kita, maka peliharalah ia dengan baik, kerana kepercayaan itu sukar didapati tetapi mudah pula hilang, dan di Akhirat kita akan berhadapan dengan Allah...

Jawatan yang dipikul merupakan kepercayaan yang diberi oleh sahabat-sahabat kita sendiri. Ia bukan lesen besar untuk kita gunakan sesuka hati, seolah-olah kitalah ketua segala-galanya, semua perkara mesti kita tahu dan kita putuskan. Andai sesuatu itu bermanfaat buat umat, walaupun bukan kita yang mulakan, berilah sokongan. Jangan terikut-ikut dengan rentak percaturan politik semasa. Andai dia bukan sahabat kita, maka dia adalah musuh kita. Apa sahaja idea bernas yang dikemukakan kita tentang. Di mana prinsip-prinsip al-Quran dan al-Sunnah yang kita mengaku kita junjung? Jangan jadi seperti budak hingusan yang berkelahi besar kerana perbezaan kecil, jangan pula jadi seperti orang tua yang kecil hati andai dia tidak dilibatkan sama. Para pejuang perlu ikhlas dan proaktif.

Andai kita tidak dapat mengorbankan kepentingan diri buat kesejahteraan umat, maka kita belum menjadi pejuang.

Salam dari bumi Ottawa

No comments: