Saturday, March 31, 2007

Fatwa Bin Baz: Hukum Menyambut Birthday Nabi SAW


Fatwa Fadhilatu al-Syeikh Bin Baz

Hukum menyambut Maulid Nabi s.a.w.

الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آلـه وصحبه ومن اهتدى بهداه. أما بعد.

لا يجوز الاحتفال بمولد الرسول صلى الله عليه وسلم ولا غيره ؛ لأن ذلك من البدع المحدثة في الدين؛ لأن الرسول صلى الله عليه وسلم لم يفعله، ولا خلفاؤه الراشدون، ولا غيرهم من الصحابة رضوان الله عليهم، ولا التابعون لهم بإحسان في القرون المفضلة، وهم أعلم الناس بالسنة، وأكمل حبا لرسول الله صلى الله عليه وسلم ومتابعة لشرعه ممن بعدهم،

Tidak boleh menyambut Maulid Rasul s.a.w dan selainnya. Ini kerana ianya merupakan bid’ah yang muhdasah (perkara baru diada-adakan) di dalam Agama Islam. Rasulullah s.a.w. tidak penah melakukannya, juga tidak dilakukan oleh Khulafa’ al-Rasyidun serta sahabat-shabat yang lain. Ianya juga tidak dilakukan oleh golongan Tabiin yang mengikut manhaj mereka (sahabat) pada kurun yang terbaik. Mereka orang yang paling mengetahui sunnah Nabi s.a.w dan yang paling sempurna kecintaan mereka kepada Rasulullah s.a.w dan mengikut syariatnya jika dibandingkan dengan generasi yang datang selepas mereka.

وقد ثبت عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال: من أحدث في أمرنا هذا ما ليس منه فهو رد، أي: مردود عليه، وقال في حديث آخر: عليكم بسنتي وسنة الخلفاء الراشدين المهديين من بعدي تمسكوا بها وعضوا عليها بالنواجذ وإياكم ومحدثات الأمور فإن كل محدثة بدعة وكل بدعة ضلالة. ففي هذين الحديثين تحذير شديد من إحداث البدع، والعمل بها،

Telah thabit daripada Nabi s.a.w. bahawa baginda bersabda: “Sesiapa yang mengadakan sesuatu yang baru di dalam urusan kami yang bukan daripadanya, maka ia tertolak.” Bermaksud tidak diterima. Nabi s.a.w. bersabda di dalam hadis yang lain: “Maka hendaklah kamu berpegang dengan sunnahku dan sunnah al-Khulafa al-Rasyidin al-Mahdiyyin (mendapat petunjuk). Berpeganglah dengannya dan gigitlah ia dengan geraham (dengan sungguh-sungguh). Jauhilah kamu perkara-perkara yang diada-adakan (dalam agama), kerana setiap yang diada-adakan itu bid’ah dan setiap bid’ah itu sesat.” Di dalam kedua-dua hadis ini terkandung amaran yang keras dari melakukan perkara bid’ah serta melakukannya.

وإحداث مثل هذه الموالد يفهم منه أن الله سبحانه لم يكمل الدين لهذه الأمة، وأن الرسول عليه الصلاة والسلام لم يبلغ ما ينبغي للأمة أن تعمل به، حتى جاء هؤلاء المتأخرون فأحدثوا في شرع الله ما لم يأذن به، زاعمين أن ذلك مما يقربهم إلى الله، وهذا بلا شك فيه خطر عظيم، واعتراض على الله سبحانه وعلى رسوله صلى الله عليه وسلم ، والله سبحانه قد أكمل لعباده الدين، وأتم عليهم النعمة.
والرسول صلى الله عليه وسلم قد بلغ البلاغ المبين، ولم يترك طريقا يوصل إلى الجنة، ويباعد من النار إلا بينه للأمة،

Dan difahami dari mengadakan perkara seperti Maulid ini bahawa Allah s.w.t. tidak menyempurnakan Agama Islam untuk umat ini, dan difahami juga dari melakukan Maulid ini bahawa Rasulullah s.a.w. tidak menyampaikan apa yang sepatutnya dilakukan oleh umat yang menyebabkan mereka yang datang kemudiannya mengada-adakan perkara baru di dalam syariat yang tidak diizinkan oleh Syarak serta mendakwa perbuatan itu mendekatkan diri kepada Allah. Tidak syak lagi bahawa perkara ini sangat merbahaya kerana menyanggahi Allah dan Rasul-Nya. Allah s.w.t. telah menyempurnakan Agama kepada hamba-Nya dan telah mencukupkan nikmat-Nya. Dan Rasulullah s.a.w. telah menyampaikan agama dengan jelas, tidak ada jalan menuju ke Syurga dan menjauhkan diri dari neraka kecuali kesemuanya telah dijelaskan kepada Umat.

Fatwa penuh fadhilatu al-Syeikh Bin Baz boleh dirujuk melalui:

- http://www.binbaz.org.sa/index.php?pg=mat&type=article&id=160

Fatwa Syeikh Muhammad ibn Soleh Utsaimin rujuk:

-http://www.ibnothaimeen.com/all/khotab/article_423.shtml

No comments: