Saturday, December 23, 2006

Perjalanan Menuntut Ilmu I


Dalam perjalanan menimba ilmu al-Quran dan al-Sunnah, kita akan bertemu dengan pelbagai ragam manusia. Sebahagian mereka ikhlas membantu kita dalam memahami ilmu, tidak kurang juga yang bersikap hasad dengki dan iri hati melihat kita bersungguh-sungguh berusaha mengejar ilmu.

Sungguhpun begitu, kedua-dua jenis manusia ini tidak akan jemu memberi perhatian terhadap apa jua tindakan kita. Belajar apa, belajar dengan siapa, apa yang kita tulis, apa pandangan kita... begitulah seterusnya. Kedua-dua akan memberi respons tatkala melihat tindakan kita. Bezanya, kritikan membina diberi oleh mereka yang ikhlas manakala yang keluar dari mulut mereka yang hasad adalah cacian dan cemuhan semata-mata.

Mereka yang ikhlas akan senantiasa memberi dorongan dan sokongan kepada kita, biarpun apabila kita tersilap langkah sehingga tersungkur jatuh, mereka akan membantu kita sehingga kita mampu bangun sendiri dan memulakan langkah kita semula. Sedangkan yang dengki, mereka tidak senang melihat kita melakukan sesuatu dengan betul, sebaliknya mereka gembira melihat kita tersilap. Mereka tidak akan henti-henti mengatakan kita yang silap, atau sekurang-kurangnya mereka akan cuba menimbulkan syak wasangka di hati kita bahawa kebenaran mungkin bukan di pihak kita.

Maka berhati-hatilah membezakan kritikan nasihat dan cemuhan. Janganlah cemuhan mematahkan semangat kita menimba ilmu. Biar apa pun orang kata, andai kita yakin al-Quran dan al-Sunnah di hadapan kita, maka teruskan perjalanan. Teruslah menimba ilmu dan menulis, kerana sebagai penuntut ilmu, tidak mungkin kita akan dapat lari dari melakukan kesilapan. Anggaplah kesilapan sebagai satu lagi peluang menambah pengetahuan mencari kebenaran. Jadilah jauhari yang pandai membezakan intan dan kaca, kerana kritikan nasihat itu ibarat intan yang menjadikan seseorang itu bernilai, sedangkan cemuhan ibarat kaca yang akan memudaratkan diri kita.

Salam dari bumi Ottawa

No comments: