Sunday, December 31, 2006

Perjalanan Menuntut Ilmu III

Menjadi penuntut ilmu al-Quran dan al-Sunnah bukanlah sesuatu yang mudah, terutama di kalangan siswa dan siswi di pusat-pusat pengajian tinggi. Masa dan tenaga terpaksa dikorbankan dan digunakan sebaiknya agar keghairahan mempelajari al-Quran dan al-Sunnah diseimbangkan dengan kecemerlangan akademik. Maka ramailah yang akan memenuhi kelas-kelas dan kuliah-kuliah pengajian agama bersama tokoh-tokoh ilmuan dari serata dunia.

Pun begitu, sebagai anak murid yang belajar al-Quran dan al-Sunnah, mereka akan berhadapan dengan pelbagai fitnah yang cuba menghalang impian mereka. Antara fitnah terbesar ialah berlakunya perkelahian yang berpunca dari perbezaan pendapat yang biasa. Selain dari kedegilan tok-tok guru yang mengajar, anak-anak murid juga tidak ketinggalan untuk menjadi kipas yang menghangatkan lagi bara api. Didorong bersama perasaan taksub dengan mana-mana individu, maka akan terputuslah ukhuwwah yang terjalin atas nama Islam.

Jadilah anak murid yang cemerlang. Cemerlang dalam erti kata cerdik dan bijaksana. Anak murid yang cerdik dan bijaksana tidak akan menjadi batu api. Andai tok-tok guru kita berbeza pendapat dan keras kepala pula, berusahalah dan berfikirlah bagaimana kita dapat elakkan perbezaan ini dari menjadi punca pergaduhan. Jadilah anak murid yang cerdik dan bijaksana yang menjadi jambatan penghubung antara tok-tok guru. Andai tok-tok guru kita pernah mengkritik sesama mereka, maka praktikkanlah ilmu hadis yang dipelajari - jadilah perawi yang baik. Aplikasikanlah ilmu maqasid dan timbang baik buruk dalam menyampaikan sesuatu kepada tok-tok guru kita. Andai kita lihat tok-tok guru kita kurang mesra, berusahalah dan berfikirlah bagaimana untuk mendekatkan mereka, merapatkan ukhuwwah mereka dan memesrakan mereka. Buatlah program-program yang melibatkan kerjasama mereka. Anak murid yang cerdik dan bijaksana sudah tentu akan boleh buat. Andai ada antara tok-tok guru kita yang berkecil hati kerana sesuatu perkara, pujuklah mereka. Lumrah dunia semakin berusia seseorang, makin teringin dihargai dan mudah berkecil hati. Sangatlah mudah anak murid yang cerdik dan bijaksana menjaga hati tok-tok guru mereka.

Berhati-hati jangan menjadi anak murid yang bodoh dan bangang, sekadar gila mencedok ilmu tetapi tidak memanfaatkannya, sehinggakan merekalah punca tok-tok guru mereka bergaduh. Jangan pula menjadi anak murid talam dua muka, menjilat sana sini dan mengampu. Anak murid yang cerdik dan bijaksana mesti pandai berdiplomasi tanpa mengorbankan prinsip-prinsip al-Quran dan al-Sunnah.

Jadilah duta penghubung tokoh-tokoh Sunnah, sehingga akhirnya semua dapat duduk sebumbung, ibarat panji-panji yang berkibar di bawah tujuan yang sama... satu lagi kemuliaan anugerah Allah buat mereka yang rajin menuntut ilmu, cerdik dan bijaksana.

Salam dari bumi Ottawa

No comments: