Monday, October 01, 2007

Mencari Laila

Mencari Laila.

Siapakah engkau Laila? Apakah engkau Laila yang masyhur di dalam kisah cinta Laila dan Majnun. Adakah engkau Laila yang membuatkan seorang lelaki menjadi gila kerana setia pada cintanya.

Siapakah engkau Laila? Apakah engkau seorang gadis yang cantik memikat hati semua jejaka. Atau engkau umpama sekuntum bunga yang harum di taman memikat kesemua kumbang yang senang berterbangan.

Siapakah engkau Laila? Hinggakan manusia menyebut-nyebut namamu. Manusia berebut-rebut mendapatkan mu.

Siapakah engkau Laila hinggakan manusia sanggup bersengkang malam menanti kehadiranmu. Hingga manusia menitiskan air mata mengharapkan perjumpaan dengan mu.

Siapakah engkau Laila sehingga menjadi kerinduan semua manusia.

Siapakah engkau Laila?

Aku mencari-cari siapakh engkau wahai Laila. Akhirnya aku temui namamu di dalam kitab Tuhan.

إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ

Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (Al Quran) pada malam al-Qadr. (١)

وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ

Dan tahukah kamu apakah malam al-Qadr itu? (٢)

لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ

Malam al-Qadr itu lebih baik daripada seribu bulan (٣)

تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ

Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan ar-Ruh (malaikat Jibril) dengan izin Tuhannya untuk mengatur segala urusan (٤)

سَلامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ

Malam itu (penuh) kesejahteraan sampai terbit fajar. (٥)

(Surah al-Qadr 97:1-5)

Baru ku tahu rupanya engkaulah yang penuh barkah. Engkaulah yang lebih baik daripada 1000 bulan.

Apakah nilai mu wahai si Laila sehingga manusia berebut-rebut mendapatkanmu?

وعن أَبي هريرة ، عن النبيِّ ، قَالَ : (( مَنْ قَامَ لَيْلَةَ القَدْرِ إيمَاناً وَاحْتِسَاباً غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ )) متفقٌ عَلَيْهِ .

أخرجه البخاري 3/33 (1901) ، ومسلم 2/177 (760) (175)

Dari Abu Hurairah RA, Nabi SAW bersabda: “ Sesiapa yang menghidupkan malam lailatulqadar dengan penuh keimanan dan mengharap, nescaya diampuni dosa-dosanya yang lalu.” (al-Bukhari dan Muslim)

Bilakah dapat aku bertemu dengan mu Laila. Bilakah dapat ku hidu keharuman mu ya Laila. Bilakah dapat ku lepaskan rinduku ini pada mu Laila. Bilakah kita dapat menghabiskan masa bersama ya Laila. Bilakah cinta yang bersemi ini akan menjadi realiti ya Laila.

وعن ابن عمر رضي الله عنهما : أنَّ رِجالاً مِنْ أصْحَابِ النبيِّ أُرُوا لَيْلَةَ القَدْرِ في المَنَامِ في السَّبْعِ الأَوَاخِرِ ، فَقَالَ رسول الله : (( أرَى رُؤْيَاكُمْ قَدْ تَوَاطَأتْ في السَّبْعِ الأوَاخِرِ ، فَمَنْ كَانَ مُتَحَرِّيهَا فَلْيَتَحَرَّهَا في السَّبْعِ الأَوَاخِرِ )) متفقٌ عَلَيْهِ .

أخرجه البخاري 3/59 (2015) ، ومسلم 3/170 (1165) (205)

Ibn Umar RA berkata: “beberapa orang daripada sahabat Nabi saw telah melihat malam al-Qadr di dalam tidur pada tujuh (malam) yang terakhir. Maka berkata Rasulullah SAW: “Aku melihat mimpi kamu bertepatan dengan tujuh (malam) yang terakhir. Sesiapa yang benar-benar mencarinya (malam al-Qadr), maka carilah ia di tujuh (malam) yang terakhir. (al-Bukhari dan Muslim).

وعن عائشة رضي الله عنها ، قالت : كَانَ رسولُ الله يُجَاوِرُ في العَشْرِ الأَوَاخِرِ مِنْ رَمَضَانَ ، ويقول : (( تَحرَّوا لَيْلَةَ القَدْرِ في العَشْرِ الأواخرِ منْ رَمَضانَ ))متفقٌ عَلَيْهِ .

أخرجه : البخاري 3/61 (2020) ، ومسلم 3/173 (1169) (219) .

Aisyah RA berkata, Rasulullah SAW mengasingkan diri (di dalam masjid; beri’tikaf) pada sepuluh (malam) terakhir di dalam Ramadhan. Dan Rasulullah SAW berkata: “Carilah malam al-Qadr pada sepuluh malam terakhir dari Ramadhan.” (al-Bukhari dan Muslim).

وعنها رضي الله عنها : أنَّ رسولَ اللهِ ، قَالَ : (( تَحَرَّوْا لَيْلَةَ القَدْرِ في الوَتْرِ مِنَ العَشْرِ الأوَاخِرِ مِنْ رَمَضَانَ )) رواه البخاري .

Aisyah RA berkata lagi, bahawa Rasulullah SAW berkata: “Carilah malam al-Qadr pada (malam-malam) yang ganjil daripada sepuluh malam yang akhir di bulan Ramadhan.” (al-Bukhari)

Bagaimanakah boleh ku mendapatkan cinta mu Laila? Apakah harga dirimu yang perlu ku bayar wahai Laila? Apakah yang perlu ku korbankan untuk menggapaimu Laila?

وعنها ، رضي الله عنها ، قالت : كَانَ رسول الله إِذَا دَخَلَ العَشْرُ الأَوَاخِرُ مِنْ رَمَضَانَ ، أحْيَا اللَّيْلَ ، وَأيْقَظَ أهْلَهُ ، وَجَدَّ وَشَدَّ المِئزَرَ . متفقٌ عَلَيْهِ .

أخرجه : البخاري 3/61 ( 2024 ) ، ومسلم 3/175 ( 1174 ) ( 7 ) .

Dari Aisyah lagi, beliau berkata: “Adalah Rasulullah SAW apabila telah memasuki sepuluh (malam) yang terakhir daripada Ramadhan, (baginda) akan menghidupkan malam tersebut, mengejutkan ahli keluarganya dan mengetatkan ikatan kainnya[1].” (al-Bukhari dan Muslim).

وعنها ، قالت : كَانَ رسولُ اللهِ يَجْتَهِدُ في رَمَضَانَ مَا لاَ يَجْتَهِدُ في غَيْرِهِ ، وَفِي العَشْرِ الأوَاخِرِ مِنْهُ مَا لا يَجْتَهِدُ في غَيْرِهِ . رواه مسلم .

أخرجه : مسلم 3/176 (1175) (8) .

Aisyah berkata lagi: “Adalah Rasulullah SAW bersungguh-sungguh (dalam beribadah) pada bulan Ramadhan melebihi bersungguh-sungguh baginda pada bulan yang lain, dan lebih bersungguh-sungguh (untuk beribadah) pada sepuluh (malam) terakhir (Ramadhan) melebihi daripada malam-malam yang lain. (Muslim)

Wahai Laila, kata apakah yang patut ku ucapkan apabila bertemu denganmu?

وعنها ، قالت : قُلْتُ : يَا رسول الله ، أرَأيْتَ إنْ عَلِمْتُ أيُّ لَيلَةٍ لَيْلَةُ القَدْرِ مَا أقُولُ فِيهَا ؟ قَالَ : (( قُولِي : اللَّهُمَّ إنَّكَ عَفُوٌ تُحِبُّ العَفْوَ فَاعْفُ عَنّي )) رواه الترمذي ، وقال : (( حديث حسن صحيح (( .

: ابن ماجه (3850) ، والترمذي (3513) .

Aisyah RA berkata lagi: “Aku pernah berkata”: “Ya Rasulullah! Apakah pendapatmu sekiranya aku mengetahui malam yang mana ia ialah malam al-Qadr, apakah yang patut aku sebutkan padanya? Jawab Baginda SAW: “Sebutlah! (Allahumma innaka `afuwwun, tuhibbul-`afwa, fa`fu `anni). Ya Allah! Sesungguhnya Engkau maha Pengampun, Engkau suka mengampuni, maka ampunilah aku. (at-Tirmizi dan Ibn Majah)



[1] Ulama berbeza pendapat tentang maksud nya: 1) bermaksud Nabi SAW akan memperbanyakkan ibadah berbanding malam-malam yang lain. 2) Nabi SAW akan mengelakkan diri daripada menjalinkan hubungan seksual dengan isteri-isteri baginda. Wallahu’alam.

No comments: