Tuesday, January 29, 2008

Menyoal Siasat Orang Lain dalam Hal Aqidah

| Sheikh Muhammad Ahmad Abd al-Rahmân|

Sesetengah Muslim hari ini, telah terjerumus kepada sikap interogatif terhadap saudara mereka tentang masalah Aqidah dan Fiqh. Mereka akan bertanya tentang perkara-perkara tentang Aqidah atau perkara detil tentang hukum fiqh, Walhal niat mereka bukan untuk belajar apa-apapun kerana, mereka sudah tahu jawapannya. Apa yang mereka mahu ialahadalah semata-mata melihat orang yang ditanya itu mempunyai pandangan yang betul tentang perkara dalam agama atau sikap yang dianggap betul terhadap beberapa isu agama.

Contoh soalan klasik ialah “Di mana Allah?” Ya, memang Rasulullah SAW pernah bertanya tentang itu kepada seorang hamba wanita. Akan tetapi, orang yang sibuk meletakkan soalan ini di bibir-bibir mereka , dilihat memaksa persoalan ini pada setiap orang yang mereka jumpai , mereka telah lupa Rasulullah pada ketika itu mempunyai sebab yang tertentu untuk menimbulkan persoalan tersebut. Rasulullah ketika itu sedang memastikan apakah agama hamba wanita tersebut kerana tuannya ingin melepaskannya jika terbukti wanita itu adalah seorang muslim.


Menyoal siasat orang tentang hal-hal kepercayaan adalah amalan yang buruk yang mana orang Islam perlu tinggalkan.Allah tidak pernah mengarahkan kita untuk menyiasat Aqidah setiap orang . Tambahan, perbuatan demikian boleh membawa kepada kesan yang buruk kepada umat Islam. Sebagai contoh, apabila seorang dijalanan di tanya tentang perkara agama, samada perkara Aqidah atau hukum Fiqh, kemungkinan besar dia tidak tahu jawapannya. Kemungkinan seorang itu tidak pernah terfikir tentang persoalan tersebut sebelum ini . Akan tetapi, kebiasaanyanya seseorang itu akan malu untuk mengaku mereka tidak tahu sesuatu jawapan ‘asas’ agama. Berkemungkinan besar orang yang ditanya akan mereka jawapan dan memberi jawapan yang salah.

Maka, adakah betul untuk kita untuk memberi hukuman pada orang yang jahil – dan menuduh beliau sebagai sesat atau berdosa ?

Sesungguhnya Allah tidak melantik kita sebagai hakim kepada Manusia (dalam perkara yang tersembunyi). Kita hanya perlu membicarakan pada orang yang mengaku secara terang-terangan pada kita. Apa didalam dada mereka adalah diantara Allah.

Sebagai Muslim, kita sepatutnya mengaggap yang terbaik(Husn Zh’an) tentang orang lain. Kita tidak sepatutnya menyimpan perasaan syak didalam hati kita. Kita tidak sepatutnya pergi mengintai kesalahan orang lain.

Allah berkata “. Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan pra-sangka (kecurigaan), karena sebagian dari purba-sangka itu dosa. Dan janganlah mencari-cari keburukan orang dan janganlah mengumpat satu sama lain..” [Sûrah a-Hujurât: 12]

Janganlah kita cuba meletakkan saudara Muslim kita dalam kesalahan supaya kita dapat “menangkap mereka” . Kita sepatutnya mengaggap terbaik untuk mereka dan meninggalkan hal dalaman diri mereka untuk di tentukan oleh Allah SAW.

Apa yang kita boleh buat adalah mendidik orang ramai - tanpa menyoal siasat apa yang merekatelah percayai . kita perlu memberikan nasihat yang berhikmah, memberi tunjuk ajar kepada mereka apa yang betul, dan buat yang terbaik supaya menjadi conto yang positif dalam hidup mereka. Kita perlu berusaha menyebarkan kebaikan dan menjauhi kejahatan dan menjadi contoh yang betul. Apabila kita bertindak sedemikian, kita akan melakukan kebaikan kepada diri sendiri dan juga orang lain .

Rasulullah SAW berkata “Agama itu Keikhlasan(Nasihah)” beliau mengulanginya 3 kali. Orang bertanya “Kepada siapa?”

Beliau menjawab : Kepada Allah, Rasulnya dan kepada pemimpin umat islam dan pada muslim yang lain. [Sahîh Muslim]

Ayat yang diterjemahkan dari bahasa Arab adalah nasîhah, yang mempunyai dua makna iaitu keikhlasan dan nasihat yang benar. Kepada Allah ia hanya bermakna Ikhlas. Tetapi kepada menusia, sebahagian daripada keikhlasan itu adalah keikhlasan menasihati mereka – dengan niat yang benar didalam hati kita yang mereka akan memperoleh kebaikan darinya.

Wallahu’alam

Di terjemaahkan Oleh:

FAZH

ISLAM TODAY

No comments: