Monday, August 21, 2006
Berpuasa Sempena Isra' dan Mi'raj
Apakah terdapat pahala khusus berpuasa pada 27 Rejab? Apakah hukum puasa pada hari tersebut? Adakah benar malam 27 Rejab adalah malam yang diisra'kan Rasul sallallahu 'alaihi wasallam?
Jawapan:
Oleh: Dr. al-Syeikh Yusuf Abdullah al-Qaradhawi (الدكتور الشيخ يوسف عبد الله القرضاوي)
Di antara puasa yang diharamkan: Apa yang manusia adakannya berdasarkan hawa-nafsu mereka, dan ianya tidak disyariatkan oleh Allah dan Rasul-Nya dan tidak juga diamalkan oleh al-Rasyidun al-Mahdiyun dari khulafa' Nabi saw, dan perkara yang tidak disuruh walau oleh seorang para imam yang membawa hidayah. Termasuk dalam perkara ini ialah (mengkhususkan) puasa pada 27 Rejab, dengan beranggapan hari tersebut adalah hari Isra' dan Mi'raj (الإسراء والمعراج) Nabi salllallahu 'alaihi wasallam.
Diantara manusia ada yang berpuasa pada hari 27 Rejab kerana beranggapan hari itu adalah antara hari-hari (kebesaran) Islam, yang Allah subhanahu wa ta'ala melimpahkan nikmat-Nya kepada Nabi sallallahu 'alaihi wasallam dengan nikmat yang besar, maka (mereka beranggapan) wajib bersyukur dan mengingatinya. dan nikmat Allah ke atas nabi-Nya yang mulia adalah nikmat keunggulan umatnya, maka bersyukur ke atasnya (nikmat tersebut) adalah wajib di sisi mereka. Untuk menzahirkan kesyukuran ini adalah dengan berpuasa pada hari tersebut yang mengandungi peristiwa-peristiwa besar.
Semua ini tidak boleh menjadi dalil atas pensyariatan puasa (pada hari tersebut). Allah subhanahu wa ta'ala telah mengarahkan kaum muslimin mengingati nikmat-Nya yang banyak ke atas mereka. Umpamanya firman Allah subhanahu wa ta'ala kepada kaum muslimin yang memperolehi kemenangan dalam peperangan al-Ahzab :
اذكروا نعمة الله عليكم إذ جاءتكم جنود فأرسلنا عليهم ريحًا وجنودًا لم تروها
Maksudnya : Ingatilah nikmat Allah ke atas kamu semua, ketikamana datang kepada kamu sekumpulan tentera, lalu kami (Allah) hantarkan kepada mereka angin dan tentera yang kamu tidak dapat melihatnya."
Para sahabat tidak mengingati nikmat ini dengan berpuasa pada hari ini. Ibn Qayyim berkata di dalam Zaad al-Ma'ad tentang malam al-Isra' sebagai menukilkan dari gurunya Ibn Taimiyyah : (maksudnya) "Tidak diketahui ada seorang dari kaum Muslimin (sahabat Nabi saw) yang menjadikan malam al-Isra' sebagai malam yang utama dari malam yang lainnya. Tidak ada dari kalangan sahabat ataupun tabi'ien yang mengkhususkan malam al-Isra' dengan sesuatu, dan mereka tidak memperingatinya (dengan sesuatu amalan atau upacara), kerana itu tidak diketahui (secara pasti) apakah malam (yang sebenarnya berlaku al-Isra' dan al-Mi'raj), walaupun malam al-Isra' itu adalah antara kelebihan yang besar bagi Nabi saw."
Katanya lagi : (maksudnya) :Tidak dapat ditegakkan dalil yang dimaklumi bulannya (bulan berlaku al-Isra'), tidak juga (dapat dipastikan) sepuluh hari yang mana berlakunya, tidak juga (dapat dipastikan) harinya, bahkan nukilan-nukilan tentangnya terputus-putus dan berbagai-bagai. Tidak ada yang dapat dipastikan tentang (waktunya). Maka tidak disyariatkan bagi orang muslimin mengkhususkan malam tersebut (27 Rejab) dengan melakukan sesuatu (amalan khusus) atau selainnya." Zaad al-Maad : 1,57/58)
Dalam keadaan malam 27 Rejab, walaupun telah tersebar luas di kalangan manusia kononnya ia adalah malam al-Isra' dan al-Mi'raj, (namun) tidak ada yang sahih dalilnya yang menentukan malam al-Isra' pada tarikh tersebut.
Friday, August 18, 2006
Khas buat Para Penyokong Ronaldinho...
Sila klik gambar untuk besarkan. Terima kasih.
Sila klik untuk besarkan...
Thursday, August 17, 2006
Tentera Syi'ah di Iraq Mencerca Sahabah dan Ummul Mukminin
Sumber tersebut menjelaskan tentera-tentera (Iraq yang Syiah) sentiasa mencela para sahabat Nabi saw dan Ummu al-Mukminin ‘A-isyah r.’anha dengan cara nyanyian. Kebiasaan mereka mendengarnya di jalan-jalan dan keadaan tersebut berterusan sehinggalah berita ini disebut. Wartawan ‘Mufakkirah al-Islam’ di Baghdad berkata : Kalaulah yang dicerca itu isteri atau ibu orang yang cuma mengkhanati ummah dengan pemikiran al-Taqrib (mendekatkan antara sunnah) dengan mereka ini (Syiah), terutamanya ketika sekarang ini dengan situasi di Lubnan apakah akan mengubah pendirian mereka. Atau apakah kedudukan dan kemuliaan mereka lebih suci dari kedudukan dan kemuliaan Ummu al-Mukminin wa al-Muslimin yang suci lagi disucikan ‘A-isyah r.’anha.
http://www.islammemo.cc/news/one_news.asp?IDNews=121803
Hukum Menyambut Perayaan Malam Isra' dan Mi'raj
Segala Puji bagi Allah, selawat dan salam ke atas Rasulullah, dan ke atas ahli keluarganya dan para sahabatnya.
Tidak syak lagi bahawa sesungguhnya Isra' dan Mi'raj merupakan sebahagian dari tanda-tanda hebat dari Allah yang membuktikan kebenaran utusan-Nya, Muhammad s.a.w. Kejadian tersebut turut menunjukkan mulianya kedudukan baginda di sisi Allah. Ia juga merupakan sebahagian dari petanda hebatnya keupayaan Allah dan Maha Tinggi Allah mengatasi sekalian makhluk ciptaan-Nya. Firman Allah:
سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لِيْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ اْلأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آَيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ الْبَصِيْرُ
"Maha Suci Allah yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari al-Masjid al-Haram ke al-Masjid al-Aqsa yang telah Kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda (kebesaran) Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat." [Surah al-Isra', 1].
Telah diriwayatkan secara mutawatir dari Rasulullah s.a.w. bahawa baginda telah naik ke langit, dan dibuka kepada baginda pintu-pintu langit sehingga ke langit yang ketujuh, dan baginda telah berbicara dengan Allah sebagaimana yang dikehendaki, dan telah difardhukan ke atas baginda solat lima waktu.
Pada mulanya Allah telah memfardhukan 50 solat, maka Nabi kita Muhammad s.a.w. berterusan merujuk kembali kepada-Nya dan memohon keringanan sehinggalah Dia menjadikan lima sahaja, maka ia menjadi lima solat fardhu dengan 50 ganjaran. Ini disebabkan satu kebaikan diberi ganjaran 10 kali ganda, maka segala pujian dan syukur kepada Allah atas segala nikmat-Nya.
Adapun malam yang berlakunya Isra' dan Mi'raj tidak ada hadith-hadith sahih yang menyebut penentuan tarikhnya. Oleh itu, apa-apa sahaja riwayat yang menyebut akan penentuan malam Isra' dan Mi'raj tidak dapat dibuktikan yang ia datang dari Nabi s.a.w. pada sisi 'ulama hadith. Pada Allah terdapat hikmah yang mendalam apabila Dia menyebabkan manusia lupa akan tarikh penentuan malam tersebut. Jikalau tarikh berlakunya Isra' dan Mi'raj dapat ditentukan sekalipun, umat Islam tidak boleh mengkhususkan malam tersebut dengan apa-apa bentuk ibadah dan tidak boleh merayakannya, kerana Nabi s.a.w. dan para Sahabah r.anhum tidak merayakannya dan tidak pula mengkhususkan sesuatu amalan untuk malam tersebut. Jikalau perayaan malam tersebut merupakan sesuatu yang dianjurkan oleh syarak, maka sudah tentu Rasulullah s.a.w. akan menerangkannya kepada umatnya, sama ada dengan perkataan atau perbuatan. Jikalau terdapat apa-apa perkataan dan perbuatan baginda mengenai sambutan malam tersebut sudah tentu ia akan diketahui ramai dan tersohor, dan para Sahabah r. anhum akan meriwayatkannya kepada kita, kerana mereka telah meriwayatkan dari Nabi s.a.w. segala perkara yang diperlukan umat, dan mereka tidak pernah melampau dalam sesuatu perkara yang berkaitan dengan agama. Bahkan mereka mendahului kita dalam mendapatkan semua kebaikan. Jikalau perayaan malam tersebut merupakan sesuatu yang disyariatkan nescaya mereka akan menjadi manusia yang mendahului dalam menyambutnya. Nabi s.a.w. pula merupakan manusia yang paling banyak memberi nasihat kepada manusia lain, dan baginda telah menyampaikan risalah dengan bersungguh-sungguh dan telah melaksanakan amanah baginda. Sekiranya perbuatan membesarkan malam tersebut dan merayakannya sebahagian dari agama Islam sudah tentu baginda s.a.w. tidak akan lalai mengenainya atau menyembunyikannya dari pengetahuan manusia. Apabila tidak ada satu pun riwayat mengenainya maka dapatlah diketahui bahawa merayakan malam tersebut dan membesarkannya bukan sebahagian dari Islam langsung. Sesungguhnya Allah telah melengkapkan agama buat umat ini dan menyempurnakan nikmat untuk mereka, dan Dia telah mengingkari sesiapa yang mensyariatkan sesuatu yang tidak diizinkan Allah dalam agama.
Firman Allah dalam kitab-Nya yang nyata dalam Surah al-Maa'idah:
الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِيْنَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِيْ وَرَضِيْتُ لَكُمُ اْلإِسْلاَمَ دِيْناً
"Pada hari ini telah Kusempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah Ku cukupkan kepadamu nikmat-Ku, dan telah Ku redhai Islam itu jadi agama bagimu." [Surah al-Maa'idah, 3].
Firman Allah dalam Surah al-Syura:
أَمْ لَهُمْ شُرَكَاءُ شَرَعُوا لَهُمْ مِنَ الدِّيْنِ مَا لَمْ يَأْذَنْ بِهِ اللهُ وَلَوْ لاَ كَلِمَةُ الْفَصْلِ لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ وَإِنَّ الظَّالِمِيْنَ لَهُمْ عَذَابُ أَلِيْمٌ
"Adakah mereka mempunyai sembahan-sembahan selain Allah yang mensyari'atkan untuk mereka agama yang tidak diizinkan Allah? Sekiranya tidak ada ketetapan yang menetukan (dari Allah) tentulah mereka telah dibinasakan. Dan sesungguhnya orang-orang yang zalim itu akan memperoleh azab yang amat pedih." [Surah al-Syura, 21].
Terdapat hadith-hadith sahih yang boleh dibuktikan berasal dari Nabi s.a.w. yang mengandungi peringatan menjauhi perkara yang diada-adakan dalam agama dan penjelasan yang terang bahawa setiap perkara baru yang diada-adakan dalam agama adalah sesat. Hadith-hadith tersebut turut memberi peringatan buat umat betapa besarnya bahaya perkara yang diada-adakan dalam agama dan menyuruh mereka menjauhkan diri dari melakukannya. Antaranya ialah hadith yang diriwayatkan dalam dua kitab hadith sahih, iaitu Sahih al-Bukhariy dan Sahih Muslim, dari 'A'isyah r.anha bahawa Nabi s.a.w. bersabda:
مَنْ أَحْدَثَ فِيْ أَمْرِنَا هَذَا مَا لَيْسَ مِنْهُ فَهُوَ رَدٌّ
"Sesiapa yang mengada-adakan sesuatu yang baru dalam urusan (agama) kami ini sesuatu yang bukan darinya maka ia tertolak."
Manakala dalam riwayat Muslim:
مَنْ عَمِلَ عَمَلاً لَيْسَ عَلَيْهِ أَمْرُنَا فَهُوَ رَدٌّ
"Sesiapa yang beramal dengan suatu amalan yang bukan dari urusan kami maka ia tertolak."
Dalam Sahih Muslim, daripada Jabir r.a. katanya: Adalah Nabi s.a.w. bersabda dalam khutbah baginda pada hari Jumaat:
أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ خير الحديث كتاب الله وخير الهدي هديُ محمد صلى الله عليه وسلم وشرُّ الأمور محدثاتُها وكلُّ بدعة ضلالة
"Seterusnya, sesungguhnya sebaik-baik perkataan ialah Kitab Allah dan sebaik-baik petunjuk ialah petunjuk Muhammad s.a.w., dan seburuk-buruk perkara ialah perkara yang diada-adakan dalam agama, dan setiap perkara baru itu sesat."
Dalam kitab-kitab Sunan pula, daripada al-'Irbadh ibn Sariyah r.a. beliau berkata: Rasulullah s.a.w. telah memberi nasihat kepada kami dengan suatu nasihat yang sebenar-benar, ia telah menggetarkan hati dan mengalirkan air mata, kami berkata: "Wahai Rasulullah, seakan-akan nasihat ini nasihat perpisahan maka berilah pesanan kepada kami!" Baginda bersabda:
أوصيكُم بتقوى الله والسَّمع والطاعة، وإن تأمَّر عليكم عبدٌ فإنه من يعش منكم فسيرى اختلافاً كثيراً كثيراً فعليكم بسنتي وسنة الخلفاء الراشدين المهديين من بعدي تمسَّكوا بها وعضُّوا عليها بالنَّواجذ وإيَّاكم ومحدثات الأمور فإنَّ كلَّ محدثة بدعة وكلَّ بدعة ضلالة
"Aku berpesan kepada kamu sekalian agar bertaqwa kepada Allah, patuh dan taat sekalipun yang memerintah kamu sekalian seorang hamba abdi, kerana sesungguhnya sesiapa di kalangan kamu yang hidup selepas (kewafatan) aku maka dia akan melihat banyak perkara yang diperselisihkan, maka hendaklah kamu sekalian berpegang dengan sunnahku dan sunnah khalifah-khalifah al-Rasyidin yang mendapat petunjuk selepas aku, hendaklah kamu sekalian berpegang dengannya dan menggigitnya dengan gigi geraham (jangan sekali-kali melepaskannya), dan berwaspadalah kamu sekalian dengan perkara yang diada-adakan dalam agama, kerana sesungguhnya setiap yang diada-adakan dalam agama adalah bid'ah, dan setiap bid'ah itu sesat."
Banyak lagi hadith-hadith yang membawa makna yang sama.
Telah terbukti daripada para Sahabat Rasulullah s.a.w. dan dari generasi Salafussoleh yang datang selepas mereka peringatan menjauhi perkara yang diada-adakan dalam agama dan larangan dari melakukannya. Ini tidak lain tidak bukan kerana ia merupakan tokok tambah dalam agama dan syari'at yang tidak diizinkan Allah. Perbuatan ini menyerupai perbuatan musuh-musuh Allah dari kalangan Yahudi dan Nasrani yang menokok tambah agama mereka dan mengada-adakan sesuatu yang baru padanya tanpa keizinan dari Allah. Perbuatan ini secara langsung menunjukkan masih terdapat kekurangan dalam agama Islam dan suatu pertuduhan setelah ia sempurna. Jelas bahawa perbuatan mengada-adakan sesuatu yang baru dalam agama menyebabkan berlakunya kerosakan besar, keingkaran yang buruk dan berlawanan dengan firman Allah: "Pada hari ini telah Kusempurnakan untuk kamu agamamu…" [Surah al-Maa'idah, 3]. Perbuatan tersebut juga jelas bertentangan dengan hadith-hadith Rasulullah - selawat dan salam ke atasnya - yang memberi peringatan agar menghindari bid'ah dan menjauhinya.
Aku berharap agar apa dalil-dalil yang telah kami kemukakan cukup dan memuaskan hati semua penuntut kebenaran agar mereka mengingkari perkara ini yang diada-adakan dalam agama - iaitu bid'ah merayakan malam Isra' dan Mi'raj - dan menghindarinya dan ia bukan sebahagian dari agama Islam.
Memandangkan Allah mewajibkan memberi nasihat kepada umat Islam dan menerangkan apa yang disyari'atkan Allah dalam agama serta haramnya menyembunyikan ilmu - aku berpendapat untuk memperingatkan saudara-saudaraku umat Islam agar berwaspada dengan bid'ah ini yang tersebar di kebanyakan tempat sehinggakan sebahagian orang menyangka ia sesuatu yang dituntut dalam agama. Kepada Allah tempat memohon agar diperbaiki hal ehwal umat Islam keseluruhannya, dan mengurniakan mereka dengan kefahaman dalam agama, dan menunjukkan kepada kita dan mereka agar berpegang dengan kebenaran dan tetap di atasnya dan meninggalkan semua perkara yang bertentangan dengannya, kerana sesungguhnya Dia lah yang menguasai segalanya dan mampu melakukannya.
Semoga Allah memberi selawat dan salam dan keberkatan ke atas hamba dan utusan-Nya, Nabi kita Muhammad dan juga ke atas ahli keluarganya dan para sahabatnya.
Wednesday, August 16, 2006
KITA SOKONG HIZBULLAH BUKAN SYIAH
Dr Mohd Asri Zainul Abidin
Sebelum episod Peperangan Teluk Pertama bermula, saya berada di Jordan. Suasana ketika itu cukup panas. Saddam yang sebelum itu dikenali sebagai seorang yang teramat zalim dalam sekelip mata ditabalkan menjadi wira umat yang akan bertempur dengan syaitan besar iaitu Amerika. Apatah lagi pabila Saddam meletakkan perkataaan ‘Allahu Akhbar’ pada bendera
Pemimpin-pemimpin gerakan Islam juga menuju ke
Hari ini ramai yang sudah melupai Saddam. Namanya sudah tidak kedengaran lagi. Dia disanjung ketika bersenjata dan perwira, dan dilupai ketika dipenjara dan dihina. Begitulah kita dan pendirian kita. Namun satu hakikat yang tidak boleh siapa pun nafikan; Amerikalah yang memberikan kekuatan dan kuasa kepada Saddam dan Amerikalah juga yang menjatuhkannya.
Episod baru di Timur Tengah bermula. Dajjal Amerika mempunyai perancangannya yang sentiasa jahat. Bermula dengan pembunuhan Hariri, presiden
Seperti Perang Teluk, Perang
Saya seorang yang terbuka dengan kebebasan fikir. Namun kebebasan ini hendaklah tidak membawa kepada keruntuhan prinsip.
Cumanya pusingan dalam masa sehari dua ini, nama Hizbullah diperkatakan. Walaupun ketika artikel ditulis pemimpin Hizbullah baru sahaja menyebut kesediaan untuk genjatan senjata. Kita tidak tahu apa pula episodnya selepas ini. Namun, kita melihat Hizbullah sebagai Hizbullah. Kita enggan menyalahkannya dalam perkara yang mereka tidak lakukan. Walaupun hati kita amat terluka dengan pembunuhan kaum sunni oleh Syiah
Kita belum mendengar Hasan Nasr Allah mengutuk dan menghina sahabat seperti yang dilakukan oleh Khomeni dan tokoh-tokoh Syiah yang lain. Kita tidak boleh menuduh sehingga terbukti. Namun kita berhati-hati. Kaum sunni di Lebanon bekerjasama dengan Hizbullah. Namun mereka berhati-hati. Kita juga perlu berhati-hati di samping terus menyokong mereka..Allah mencerita pendirian orang mukminin dalam Perang Rom-Parsi dalam surah al-Rum (maksudnya):1. Alif, Laam, Miim.(2). Orang-orang Rom telah dikalahkan –(3). Di bumi yang paling rendah (permukaannya); dan mereka sesudah kekalahannya itu akan mengalahkan lawannya –(4). Dalam masa tidak sampai sepuluh tahun. kepada pentadbiran Allah jualah terpulang segala urusan, sebelum berlakunya dan sesudah berlakunya; dan pada ketika berlakunya (Kemenangan Rom) itu, orang-orang yang beriman akan bergembira -
Ya! Orang mukmin gembira dengan kemenangan Rom. Rom lebih dekat pegangannya dengan golongan beriman jika dibandingkan dengan Parsi. Namun orang mukmin tidak berkempen menganut agama Rom. Bahkan akhir tentera Islam menguasai Rom. Saya secara peribadi tidak pernah terikat dengan fatwa mana-mana negara atau ulama. Tidak Arab Saudi, tidak juga Iran. Entah berapa banyak pendapat ulama-ulama dari Arab Saudi yang kita bangkang. Saya baru saje turut membentangkan kertas kerja di UIA, dalam satu seminar antarabangsa yang turut dihadiri oleh tokoh-tokoh ulama Syiah termasuk Ayatullah Taskhiri dari Iran. Saya mendengar pendapat yang baik dan menapis apa yang menyanggahi pegangan generasi awal Islam yang terdiri dari para sahabah dan tabi’in dan atba’ al-Tabi’in. Agama bukan sekadar berpolitik di dunia, tetapi keselamatan diri di akhirat. Penilaian kita hendaklah bersifat penilaian akhirat sebelum penilian dunia.
Malangnya ada yang mengambil kesempatan menuduh al-Syeikh Ibn Jibrin membuat fatwa yang tidak sesuai dengan waktu tentang Hizbullah. Pro-tehran di Malaysia memukul gong Syiah mengambil kesempatan isu tersebut. Fatwa itu sebenarnya fatwa empat tahun lepas. Al-Syeikh Ibn Jibrin berkata : Sesungguhnya fatwa tersebut tidak berkaitan dengan Hizbullah sama sekali. Akan tetapi ia berkaitan Rafidhah yang menganggap Ahl al-Sunnah sebagai kafir. Mereka (Rafidhah) juga mengkafirkan para sahabat Nabi saw –ridwanullah 'alaihim- dan mereka mencela al-Quran dengan mendakwa bahawa al-Quran telah berlaku perubahan dan ada kekurangan. (mereka menganggap) ada yang dibuang daripada al-Quran yang bersangkutan tentang Ali Bait (ahli keluarga Nabi saw).." Jika dilihat secara keseluruhan, ulasan terbaru beliau senada dengan apa yang saya tulis untuk menyokong Hizbullah dalam peperangan tersebut. Lihat penjelasan ini dalam Islamonline. Namun benar jika ada pendapat beliau tidak serasi dengan nas dan tuntutan politik semasa, kita berhak membangkang dan tidak bersetuju dengannya.
Ahli Sunnah di Iran telah menyokong perjuangan Khomeini menegakkan revolusinya. Kerana ia penilaian wajar ketika itu. Sekalipun selepas itu mereka ditindas dan dibunuh. Namun mereka tidak meratap atas sokongan lepas. Ini kerana pendirian itu dibuat sesuai dengan suasana dan tuntutan masa. Hal yang sama berlaku kepada gerakan Islam di Mesir. Jamal ‘Abd Nasir pernah berperang menentang Israel dan menang. Dia dibantu oleh pejuang-pejuang gerakan Islam. Lebih hebat ada yang menulis sejarahnya dengan menyebut ‘he was strongest enemy to zionism’. Namun beliau jugalah yang selepas itu membunuh para pejuang gerakan Islam termasuk Syed Qutb, ‘Abd al-Qadir ‘Audah dan lain-lain. Namun sokongan yang benar tidak pernah dikesali.
Kita wajar sentiasa berhati-hati dalam sikap dan melihat masa depan. Kita doakan kemenangan Hizbullah jika mereka benar-benar berjuang menentang Yahudi. Kita sokong senjatanya. Namun kita tidak sokong akidah Syiah. Harus dibezakan dua hal tersebut. Dalam musim ramai orang dikatakan ingin murtad, adakah wajar kita juga menuduh para sahabah kesemuanya telah murtad melainkan beberapa orang sahaja?!! Katakan tidak untuk Syiah!!
Apa yang menjadi masalah ialah perang di
Beritahu mereka kita ada sempadan yang jelas..kita pernah sokong Saddam bukan ba’athnya, kita pernah sokong Jamal ‘Abd Nasir, bukan sosialisnya, kita sokong Bin Laden bukan keganasannya... Maka kita sokong Hizbullah bukan Syiahnya!!!
Monday, August 14, 2006
MENGUPAS SYIAH
Dan semakin jauh perpecahan mereka, semakin banyakpula ajaran dan paham baru.
Dimana tidak jarang ajaran Syi'ah dalam satu periode bertentangan dengan ajaranmereka pada periode sebelumnya. Karena setiap Imam memberikan ajaran, dimana perkataan Imam bagi Syi'ah adalah hadits, sama dengan sabda RasulullahShallallahu 'Alaihi Wa Aalihi Wasallam. Bahkan adayang ber-anggapan bahwa perkataan Imam sama denganfirman Allah. Namun yang kita bicarakan dalam kapasitas ini adalahkelompok Syi'ah yang percaya kepada dua belas Imam(Syi'ah Imamiyah Al-Itsna 'Asyariyah) dan sekte inilah yang masuk dan berkembang di Indonesia.Namun kemungkinan orang-orang Syi'ah di sekitar anda akan mengingkari tulisan ini sambil berkata: "Syi'ah tidak seperti ini!" Tetapi tidak selayaknyalah merekamengingkari perkataan-perkataan ulama-ulama besar me-reka, Karena bahan bacaan yang kami gunakan dalampenyusunan risalah ini menggunakan kitab-kitab pokok Syi'ah yang ditulis oleh ulama-ulama besar Syi'ah sebagai referensi.
PEMBAHASAN
Abdullah bin Saba' adalah seorang pendeta Yahudi dariYaman yang pura-pura masuk Islam pada akhirkekhalifahan 'Utsman radiallahu 'anhu. Dialah orang yang pertama mengisukan bahwa yang berhakmenjadi khalifah setelah Rasulullah Shallallahu'Alaihi Wasallam adalah Ali Shallallahu 'AlaihiWasallam.Tetapi pada abad ke-14, dimunculkanlah isu bahwa Abdullah bin Saba' itu adalah manusia bayangan.Mungkin didorong oleh rasa tidak enak, karena timbul imajinasi bahwa ajaran Syi'ah itu berasal dari Yahudi.Tetapi itu merupakan fakta sejarah yang telah dibakukan,diakui oleh ulama-ulama Syi'ah pada jaman dahulu hingga sekarang.Sungguh keliru orang yang mengatakan bahwa tidak ada perbedaan antara Sunni dan Syi'ah, kecuali sebagaimanaperbedaan yang terjadi antara madzhab yang empat(Hanafi, Maliki, Syafi'i dan Hambali) dan masalah-masalah furu'iyah ijtihadiyyah!Ketahuilah bahwa Syi'ah adalah agama di luar Islam.
Perbedaan antara kita kaum Muslimin dengan Syi'ahsebagaimana berbedanya dua agama dari awal sampaiakhir yang tidak mungkin disatukan, kecuali salah satunya meninggalkan agamanya.Agar para pembaca mengetahui bashirah (yakni hujjahyang kuat dan terang naqliyyun dan aqliyyun) bahwa Syi'ah adalah dien/agama, maka di bawah ini kami tuliskan sebagian dari aqidah Syi'ah yang tidak seorang Muslim pun meyakini salah satunya melainkandia telah keluar dari Islam.
1. Mereka mengatakan bahwa Allah Ta'ala tidakmengetahui bagian tertentu sebelum terjadi. Dan merekasifatkan Allah Ta'ala dengan al-Bada' yakni AllahSubhanahu wa Ta'ala baru mengetahui sesuatu setelahterjadi.
2. Tahriful Qur'an (Perubahan Al-Qur'an). Yakni mereka mengi'tiqadkan telah terjadi perubahan besar-besarandi dalam Al-Qur'an. Ayat-ayat dan surat-suratnya telahdikurangi atau ditambah oleh para shahabat Nabi Shallallahu 'Alaihi Wasallam di bawah pimpinan tigakhalifah yang merampas hak ahlul bait, yaitu Abu Bakar, 'Umar dan 'Utsman radhiallahu 'anhum ajmain. Salah satu ayat yang dibuang menurut versi Syi'ah adalah ayat wilayah (kedudukan) yang terdiri dari tujuh ayat. Kami tuliskan ayat ketujuhnya : Dan bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu dan Ali termasukorang-orang yang menjadi saksi.
3. Mereka juga mengatakan bahwa Al-Qur'an yang ada ditangan kaum Muslimin dari zaman shahabat sampai hariini tidak asli lagi. Kecuali Al-Qur'an mereka yang tiga kali lebih besar dari Kitabullah yang merekanamakan mushaf Fatimah yang akan dibawa oleh Imam Mahdi. Allah Subhanahu wa Ta'ala telah berfirman(yang terjemahannya):
"Sesungguhnya Kami-lah yang menurunkan Al-Qur'an, dansesungguhnya Kami-lah yang benar-benarmemelihara/menjaganya." (Al-Hijr: 9).
(Al-Qur'an) yang tidak datang padanya kebathilan baik dari depan maupun belakangnya, yang diturunkan ALLAH Yang Maha Bijaksana (lagi) Maha Terpuji."(Fush-shilat : 42).
Alangkah besarnya dusta dan penghinaan mereka terhadapAl-Qur'an. Allah Subhanahu wa Ta'ala tegaskan bahwa Al-Qur'an di dalam pemeliharaan-Nya dan tidak akankemasukan satupun yang bathil dari segala jurusan.Akan tetapi mereka mengatakan bahwa Al-Qur'an telah diubaholeh tangan-tangan manusia, yaitu para shahabat.
4. Mengadakan penyembahan terhadap manusia. Merekabersikap berlebih-lebihan terhadap imam-imam mereka,sehingga mereka tinggikan sampai kepada derajatuluhiyyah (ketuhanan). Untuk itu, mereka telahberbohong atas nama shahabat besar ahlul jannah, Alibin Abi Thalib bersama istrinya (Fatimah puteri NabiShallallahu 'Alaihi Wa Aalihi Wasallam) dan kedua orang anaknya (Hasan dan Hushain) dan seluruh ahlul bait. Lihatlah kepada sebagian perkataan ulama mereka tentang Ali bin Abi Thalib yang kata mereka -secara dusta- telah mengatakan:
Demi Allah. Sesungguhnya Akulah yang bersama Ibrahim di dalam api, dan Akulah yang men-jadikan api itu dingin dan selamatlah Ibrahim. Dan Aku bersama Nuh didalam bahtera (kapal), dan Akulah yang menyelamatkannya dari teng-gelam. Dan Aku bersama Musa, lalu Aku ajarkan ia Taurat. Dan Akulah yang membuat Isa dapat berbicara di waktu masih bayi dan Akulah yangmengajarkannya Injil. Dan Aku bersama Yusuf di dalam sumur, lalu Aku selamatkan ia dari tipu daya saudara-saudaranya. Dan aku bersama Sulaiman di atas permadani (terbang),dan aku-lah yang menundukkan angin untuknya).(Dinukil dari kitab Syi'ah wa Tahrifu al-Qur'an oleh Syaikh Muhammad Malullah halaman 17, nukilan darikitab al-Anwaaru an-Nu'maaniyyah (I/31) salah satukitab terpenting Syi'ah).
Sekarang lihatlah apa yang dikatakan Khomeini,pemimpin besar agama Syi'ah di dalam kitabnyaal-Hukuumatu al-Islamiyyah (hal. 52):"Dan sesungguhnya yang terpenting dari madzhab kami,sesungguhya imam-imam kami mempunyai kedudukan (maqam)yang tidak bisa dicapai oleh seorang pun malaikat yang muqarrab/dekat dan tidak oleh seorangpun Nabi yang pernah diutus."
Maksudnya, imam-imam mereka itu jauh lebih tinggi daripara malaikat dan sekalian Nabi yang pernah diutus. Inilah salah satu penghinaan terbesar Khomeini kepadaseluruh Malaikat dan para Nabi semuanya (termasuk Jibril dan Muhammad Shallallahu 'Alaihi Wasallam,berpegang kepada keumuman lafadz yang diucapkanKhomeini). Sangat tidak pantas seorang pemuda Ahlus Sunnah mengidolakan orang seperti ini, bahkan sampai memajang posternya di dalam kamarnya.Mereka pun meriwayatkan secara dusta atas nama Ali:Dan akulah yang menghidupkan dan memati-kan. (Syi'ahwa Tahrifu al Qur'an, hal 17).Lihatlah! Bagaimana mereka samakan Ali dengan Namruddan Fir'aun yang mengaku sebagai tuhan yang menghidupkan dan mematikan.
5. Di antara I'tiqad Syi'ah yang terpenting danmenjadi salah satu asas agama mereka adalah aqidahraj'ah, yaitu keyakinan hidup kembali di dunia inisesudah mati, atau kebangkitan orang-orang yang telahmati di dunia.Peristiwanya terjadi ketika Imam Mahdi mereka bangkitdan bangun dari tidur panjangnya yang sampai sekarangtelah seribu tahun lebih (karena selama ini iabersembunyi di dalam gua). Kemudian dihidupkanlahkembali seluruh imam mereka dari yang pertama sampaiyang terakhir tanpa terkecuali Rasulullah Shallallahu'Alaihi Wa Aalihi Wasallam dan putri beliau Fatimah. Kemudian dihidupkan kembali pula musuh-musuh Syi'ahyang terdepan yakni Abu Bakar, Umar dan Utsman danseluruh shahabat dan seterusnya. Mereka semua akandiadili, kemudian disiksa di depan Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wa Aalihi Wasallam karena telahmendzalimi ahlul bait, merampas imamah dan seterusnya.(Lihat kitab mereka, Haqqul Yaqin, Hal. 347).
Aqidah Raj'ah ini terang-terangan telah mendustakanisi Al-Qur'an diantaranya firman ALLAH Subhanahu waTa'ala (yang terjemahannya):"Dan di hadapan mereka (orang-orang yang telah mati)ada alam kubur sampai hari mereka dibangkitkan (yaknihari kiamat)."Ayat yang mulia ini menegaskan bahwa orang yang telahmati akan hidup di alam barzakh (alam kubur) dan tidakakan hidup lagi di dunia sampai mereka dibangkitkannanti pada hari kiamat.
6. Pengkafiran kepada seluruh shahabat RasulullahShallallahu 'Alaihi Wa Aalihi Wasallam, kecualibeberapa orang seperti Ali, Fatimah, Hasan dan Hushain dan..Mereka merendahkan para shahabatdengan caci maki dan laknat dalam melawan firman AllahSubhanahu wa Ta'ala yang banyak memuji para shahabatdi antaranya keridhaan Allah kepada mereka radhiallau 'anhum ajmain.
7. Taqiyyah. Berkata Mufid dalam kitabnya Tashhiihal-I'tiqaad, menerangkan pengertian taqiyah dikalanganSyi'ah:"Taqiyah adalah menyembunyikan kebenaran dan menutupikeyakinannya, serta menyem-bunyikannya dari orang-orang yang berbeda dengan mereka dan tidakmenampakkannya kepada orang lain karena dikhawatirkanakan berbahaya terhadap aqidah dan dunianya."Ringkasnya, taqiyah adalah berdusta untuk menjaga rahasia.
Hakekat Syi'ah memang terka-dang sulitdiketahui para pengikutnya sendiri. Itu semua dikarenakan aqidah taqiyah dan kitman (sikap menjaga rahasia) yang ada pada mereka. Bahkan terkadang mereka berpenampilan seolah-olah mencintai Ahlus Sunnah, sehingga semua ini menjadikanorang-orang yang polos di kalangan Ahlus Sunnah tertipu dan terpedaya oleh mereka.Syi'ah mensyari'atkan dusta yang merupakan aqidah yangharus dipercayai dan bahkan masuk dalam rukun iman,sebagaimana disebut-kan dalam kitab mereka:"Kulani menukil dari Abdullah, ia berkata: Taq-walahatas agamamu dan berhijablah dengan "taqiyah", makasesungguhnya tidak sempurna iman seseorang apabilatidak berdusta (taqiyah). (Ushulul Kaafi hal. 483.
Al Kaafi merupakan salah satukitab pegangan pokok mereka dalam hal aqidah dan agamaSyi'ah Imamiah).Kulaini mengatakan dari Abdullah ia berkata: AdalahBapakku mengatakan: "Dan apakah yang dapat menenangkan pikiranku selain berdusta (taqiyah).
Sesungguhnya taqiyah adalah surga bagi orang yangberiman." (Ushul Al-Kaafi hal.484).Jagalah agama kalian dan lindungilah dengan taqiyah,sesungguhnya tidak beriman bagi siapa yang tidakbertaqiyah. (Al Kulani dalam Ushul Al-Kafi, I/218).
Rafidhah (Syi'ah) memandang wajibnya menggunakantaqiyah terhadap kaum Muslimin. Dengan taqiyah, seakanmereka menunjukkan iltizam-nya tehadap hukum Islam. Saling meno-long dengan dasar cinta dan kasih sayang dengan kaum Muslimin. Padahal kenyataannya merekaberlepas diri dari kaum Muslimin.Mere-ka menganggap bahwa Ahlus Sunnah lebih kafirdaripada orang-orang Yahudi, Majusi dan Musyrik.Mereka juga memandang bahwa mereka tidak mungkinbertemu dengan kaum Muslimin dalam masalah agama.Seperti yang dijelaskan oleh Ni'matullah al-Jazairi, ia berkata: "Sesungguhnya kita tidak bertemu dengan mereka atassatu ilah (sembahan), tidak pula atas satu nabi dan tidak pula atas satu imam. Yang demikian itu karenamereka mengatakan bahwasanya Tuhan mereka adalah yangmengutus Muhammad Shallallahu 'Alaihi Wasallam sebagainabinya dan mengangkat Abu Bakar sebagai khalifahnya. Sedangkan kami tidak mengatakan dengan Tuhan yangdemikian itu dan tidak pula dengan nabinya. Akantetapi yang kami katakan bahwa Tuhan yang mengangkatAbu Bakar bukanlah Tuhan kita, tidak pula nabitersebut adalah nabi kita."(Ash-Shirath al-Mustaqim Ila Mustahqi at-Taqdim,III/73).
Oleh karena itu mereka menyelisihi kaum Muslimin dalamsegala perkaranya.Menjadikan hal demikian sebagai prinsip mereka yangpaling penting, dan mereka membangun agamanya atasprinsip tersebut. Seperti yang diriwayatkan olehash-Shadiq dari Ali bin Absath, ia berkata: "Aku berkata kepada Radha 'Alaihissalaam : 'Aku memiliki masalah, tetapi aku tidak memperolehpemecahannya. Sedang di negeri tersebut tidakseseorang pun ulama kita (Syi'ah). Radha menjawab: 'Datanglah kepada ahli fiqh yang ada di negeri itu,lalu mintalah fatwa berkenaan dengan masalahmu. Tapi ambillah kebalikannya. Karena, kebenaran itu ada padakebalikan (pernyataan fatwa) tersebut." (Dikutip dari kitab mereka Al-Anwar An-Nu'maniyah II/278).Menurut Khomeini, imannya orang Syi'ah tidak sempurna kecuali bila ia telah berbeda dengan Ahlus Sunnah wal Jama'ah (Al-Hukumat al-Islamiyyah hal. 83).
Berkata Ash-Shadiq; "Ayahku berkata dalam suratnya:'Janganlah engkau bermakmum shalat kecuali pada duamacam orang. Pertama orang yang engkau percayai agamadan kewaraannya. Kedua, orang yang engkau khawatirkan pedang, kekerasan, dan kekejiannya terhadapagama-(mu). Shalatlah di belakangnya dengan carataqiyah dan berpura-pura." (Dikutip dari kitab mereka Man laa yahdhuruhual-Faqiih, I/265). Syaikh mereka Majlisi meriwayatkan dari Abi Abdillah,bahwasanya ia pernah berkata: ....... Maka Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallambersabda:"Diperintahkan supaya bertaqiyah....." (Kitab Syi'ah, Bihar al-Anwar,XXIV/47)
Inilah kepalsuan yang sangat besar terhadap kedudukanRasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam dan terhadapkeluarga-nya dan kerabatnya. Seandainya kita menerima bahwa ahlul bait takutterhadap para penguasa, maka siapakah yang ditakutioleh Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam dan kepada siapakah beliau pernah bertaqiyah? Padahal beliaulah yang tegak menentang kaum kafir Quraisy dan para pembesarnya. Beliau hadapi mereka, beliau selisihi agamanya serta beliau seru mereka untukberibadah kepada Allah semata. Jadi mengaitkan taqiyah kepadaNabi Shallallahu 'Alaihi Wasallam dan keluarganyamerupakan dusta yang sangat besar.
di petik dari:
Syiah Bukan Islam.blogspot
KENALI TOKOH ILMUAN ANDA??
Monday, August 07, 2006
The First Corrupter: Frequent Socializing
The effect of frequent socializing is that it fills the heart with the smoke of anfaas of humans until it becomes black, [3] causing it to be scattered, torn apart, worried, upset, and weak. It causes it to carry what it is unable to from mu’nat evil companions and waste what is beneficial for it, by becoming too preoccupied with evil companions and their matters to attend to what is beneficial. (The heart instead is busy with) scattered thoughts in the valleys of their requests and wishes. So what remains of it for Allaah and the life to come?
How many adversities has mixing with people brought and how many blessings has it repelled? [How many] trials has it caused and opportunities disabled, raziyyah caused to fall in baliyyah. Is aafah the downfall of people caused by other than people? Did Aboo Taalib at the time of his death have anything more harmful to himself than evil companions? They remained with him until they blocked him from the one statement that would have guaranteed him eternal pleasure.
This socializing based on love in this world, the fulfillment of desires from others, will change into enmity when the realities become manifest, and some of those who socialized will bite their hands in regret as the Almighty said:
“On the Day when the sinner will bite his hands saying: If only I had taken a way to the Messenger. Woe to me, if only I hadn’t taken so-and-so as a close friend. He misguided me from the Remembrance after it came to me.’ And Satan is forever a deserter of humans in their time of need.” (Soorah al-Furqaan, 25: 27-9)
He also said:
“Close friends on that Day will be foes of each other except the God-fearing.” (Soorah az-Zukhruf, 43: 67)
And He said:
“Indeed what you have taken besides Allaah is only idols. Love between you is only in this world, but on the Day of Resurrection you will disown each other and curse each other and your abode will be the fire and you will have no helpers.” (Soorah al-‘Ankaboot, 29: 25)
That is the state of those who share goals, they love each other as long they help each other to achieve it. But if the goal is cut off, it is followed by regret, sadness and pain, and that love will change into hatred, cursing, blame of one another, and the goals change into unhappiness and punishment, as is witnessed in this life in the states of those who share in khizyah failure, if they are caught and punished. Each supporter of falsehood, friendly regarding it, their mutual love must eventually change into hatred and enmity.
The useful defining principle in the matter of socializing is that one should mix with people in [acts of] goodness like Jumu‘ah, the ‘Eeds, Hajj, learning knowledge, Jihaad, giving advice; and avoid them in [acts of] evil, as well as unnecessary permissible things. If necessity requires mixing with them in evil and avoiding them is not possible, then beware, beware of agreeing with them. And be patient with their harm, for they must harm him if he does not have power or a helper. However, it is harm followed by honor and love for him, respect and praise for him from them, the believers, and from the Lord of the worlds.
Thus, patience with their harm is a better ending and a more praiseworthy conclusion. If necessity requires mixing with them in unnecessary permissible things, he should strive to transform the gathering into one of obedience to Allaah if it is possible, he should encourage himself and strengthen his heart, and not pay attention to the satanic whisper of discouragement which will prevent him from that, that this is riyaa showing off, a love of displaying one’s knowledge and state, etc., he should fight it and seek help from Almighty Allaah and try to affect them as positively as he can. If destiny prevents him from that, he should remove his heart from among them the way a hair is removed from dough. Among them he should be present yet absent, close yet far and asleep yet awake. He should look at them and not see them, hear their words but not be conscious of them, because he has removed his heart from among them and ascended with it to the uppermost hosts (al-mala’il-a‘laa) glorifying [Allaah] around the throne along with the pure celestial spirits. How difficult this is and trying for the souls, [yet] it is easy for whoever Allaah makes it easy. Between a slave and [that state] is that he be truthful to Allaah – Blessed and High – continually seeking refuge in Him, and that he throw his soul on [Allaah’s] doorstep in humility and tareeh. Nothing will help him to do that besides sincere love, continual remembrance of Allaah with the heart and tongue, and avoidance of the remaining four corrupters to be mentioned. He will achieve this except with righteous preparation and strong material from Allaah – Most Great and Glorious – and a truthful conviction, and freedom from attachment to other than Allaah, Most High. And Allaah Almighty knows best.
Effects of the Five Heart Corrupters : Introduction
Written by Ibn Qayyim al-Jawzee, Madaarij as-Saalikeen, vol. 1, pp. 443-9
The Five Heart Corrupters are : Excessive socializing, wishful thinking, attachment to others besides Allaah, eating to one’s fill, and sleep. These five factors are the greatest corrupters of the heart. In this article I will mention the effects that are common to all of them as well as those effects that are unique to each of them.
Know that the heart is on a journey to Allaah, Most Great and Glorious, and to the world of the Hereafter, and [that it is able to] discover the path of truth as well as the faults of the soul and of deeds. Its path is traversed with its light, life, strength, health, determination (‘azm), the soundness of its hearingand sight, as well as the absence of distractions and impediments from it. These five (corrupters) extinguish its light, distort its vision, muffle its hearing, if they do not deafen it, dumfound it, and weaken its powers/strengths altogether. They weaken its health, slacken its drive, halt its decisions, and reverse it (sending it backwards). And if one does not sense it, his heart is dead – as wounding a corpse does not inflict pain. They are impediments that prevent it from achieving its perfection, and prevent it from arriving to what it was created for, and making its pleasure and happiness ibtihaah and its enjoyment in arriving to it.
For there is no pleasure, sweetness, ibtihaaj, or perfection except by knowing Allaah and loving Him, peace in remembrance of Him, happiness and ibtihaaj in being close to Him and desiring to meet Him.[1] This is (the heart’s) early paradise. As there will be no pleasure or success for it in the Hereafter, except by being its neighbour in the abode of pleasure in the early paradise. It has two paradises. It will not enter the second of the two if it did not enter the first.
I heard Shaykhul-Islaam Ibn Taymiyyah – may Allaah have mercy on him – say: “Indeed there is a paradise in this world, whoever doesn’t enter it will not enter the paradise of the Hereafter.”
… Some of those known for their love of Allaah (al-muhibboon) [were reported to have] said: “The truly unfortunate people of this world are those who leave the world without tasting the sweetest thing it contains.” When they were asked what it was, they replied: “The love of Allaah, to feel comfortable in His company, to desire to meet Him, turning towards Him and turning away from everything besides Him.” Or some words similar to that.[2] Everyone who has a heart bears witness to this and knows it as a result of having tasted it. And these five matters cut [the person] off from this, block the heart from it, impede its journey, cause sicknesses and defects for which, if the sick person does not realize it, [destruction] is feared.
The Hoax of the Numerical Miracle of the Qur’aan
Written by Dr. Bilal Philips
Rashad Khalifa, an Egyptian biochemist educated in the
The most famous proponent of this idea was Rashad Khalifa, an Egyptian biochemist educated in the
Many Muslims at first received Khalifa’s theories with uncritical enthusiasm. However, when more rigorous critics began checking his numbers, they found numerous discrepancies and some outright fabrications in his data. His claims were based on the number of times a given letter or word occurs in a given soorah or group of soorahs. It was discovered that he would sometimes treat hamzahs like alifs and sometimes he wouldn’t, depending on the totals he needed in a given soorah to confirm his theory. Sometimes he counted letters that weren’t there, sometimes he failed to count existing letters, sometimes he counted two words as one, sometimes he added to the Qur’aanic text and sometimes he deleted from it, all for the purpose of making the letter and word counts conform to his theory. On top of that, his letter counts changed over time, depending on whether he wanted to establish a pattern for a soorah by itself or as part of a group of soorahs. When confronted with inconsistencies in his data, he began claiming that certain verses had been inserted into the Qur’aan that did not belong there. After this clear statement of disbelief he went on to claim knowledge of the exact date of the Day of Judgment and eventually claimed prophethood for himself. He attracted a group of followers in
Asaari , Arqam, Rufaqa dan Kasyaf
Asaari mendakwa dirinya memiliki kasyaf yang berupaya membaca perkara-perkara ghaib. Sehubungan itu, menerusi keupayaan Asaari yang memiliki kasyaf, dia boleh melihat alam roh, alam barzakh dan membaca hati manusia. Tidak terkecuali, hal-hal yang berlaku pada masa akan datang.
Dalam buku Pendidikan Rapat dengan Rohaniah Manusia, Asaari menulis berkaitan kasyaf sebagaimana berikut;
a. …Mungkin dapat melihat alam roh atau alam jin atau alam malaikat, alam barzakh atau dapat membaca hati manusia atau diperlihatkan hal-hal masa depan yang akan berlaku dengan izin Allah. Itulah yang dikatakan kasyaf.
[para. 2; hlm. 57]
b. Apa itu kasyaf? Kasyaf ertinya ‘singkap’ yakni tabir-tabir yang jadi penghalang atau jadi hijab pada mata batin untuk melihat alam ghaib atau rohaniah itu, Allah singkapkan. Allah buka dan perlihatkan. [para. 2; hlm. 422]
Sepanjang sejarah Jemaah Aurad Muhammadiah ini, kasyaf merupakan antara agenda utama jemaah terutamanya ketika dalam era kerohanian. Suatu ketika, para pemimpin al-Arqam mencari individu-individu dalam jemaah tersebut yang mempunyai kelebihan kasyaf. Sehingga kini, kasyaf masih merupakan sumber utama pegangan Asaari, malah dia mendakwa memiliki kasyaf sesuai dengan tarafnya sebagai ketua wali. Ini kerana, dengan kasyaf; Asaari akan dapat membaca hati pengikutnya juga dapat mengetahui perkara yang akan berlaku pada masa akan datang. Kami sudah membincangkan perkara ini dalam beberapa artikel berkaitan dengan perkara ghaib sebelum ini.
Seterusnya, bagi meyakinkan pengikutnya, Asaari telah mengemukakan beberapa dalil dalam buku di atas untuk membenarkan penggunaan kasyaf. Kami ingin menegaskan bahawa, semua dalil yang dibawa oleh Asaari dalam buku terbarunya, telah lebih awal dibidas oleh Dr. Yusuf al-Qaradhawi dalam bukunya yang menyentuh perkara ilham, kasyaf dan mimpi. Al-Qaradhawi menegaskan bahawa dalil-dalil yang menjadi sandaran golongan sufi walaupun betul penggunaannya tetapi tidak boleh diterima semua natijahnya.
Kasyaf adalah sesuatu yang dicari-cari dan diusahakan oleh Asaari dan para pengikutnya. Kami menyanggah tindakan sedemikian. Ini kerana jalan Asaari yang mengharapkan kasyaf adalah jalan yang tidak pernah dilalui oleh Nabi Muhammad s.a.w. Ketika Nabi Muhammad s.a.w. beribadah di gua Hira', baginda tidak pernahpun bertujuan untuk mencari kasyaf mahupun ilham, malah baginda s.a.w. tidak pernah mengharapkan turun sesuatu dari langit. Perkara ini tidak pernah terlintas di hatinya. Ini dijelaskan sendiri oleh al-Quran.
Allah berfirman;
وَمَا كُنْتَ تَرْجُو أَنْ يُلْقَى إِلَيْكَ الْكِتَابُ إِلا رَحْمَةً مِنْ رَبِّكَ فَلا تَكُونَنَّ ظَهِيرًا لِلْكَافِرِينَ
Dan engkau (Wahai Muhammad) tidak pernah berharap supaya Kitab Al-Qur`an ini diturunkan kepadamu, (tetapi ia diturunkan kepadamu) hanyalah sebagai rahmat dari Tuhanmu, oleh itu janganlah engkau menjadi orang-orang kafir.
(Surah al-Qasas: 86)
Ketika baginda didatangi wahyu, baginda dalam keadaan amat terkejut, lalu lekas-lekas pulang dengan hati yang gementar sambil berkata kepada isterinya; "Selimutkanlah aku, selimutkanlah aku." Baginda juga berkata; "Sesungguhnya aku takut diriku didatangi oleh perkara yang bukan-bukan”.
Dr. Yusuf al-Qaradhawi berkata:
“Kami tidak bersetuju dengan pendapat yang menganggap kasyaf merupakan suatu perkara yang dituntut. Ia hanya merupakan anugerah Allah sahaja. Kita sebagai orang Islam tidak pernah diperintah supaya mencari kasyaf. Kita hanya dituntut mencari ilmu. Keterangan-keterangan dari hadith menjelaskan, menuntut ilmu adalah fardhu bagi setiap muslim. Sesiapa yang melalui satu jalan menuntut ilmu, Allah akan memudahkan kepadanya jalan ke Syurga. Para malaikat pula merendahkan sayapnya kepada penuntut ilmu, kerana redha dengan apa yang mereka lakukan. Keistimewaan ini sedikitpun tidak terdapat pada pencari kasyaf.”
Selain itu, dalam Jemaah Aurad Muhammadiah, terdapat amalan dan wirid tertentu yang dibaca yang kononnya akan menjadikan seseorang itu kasyaf. Dr. Yusuf al-Qardhawi menjelaskan golongan seperti ini telah lari daripada matlamat ibadah yang sebenar dan tidak ikhlas kepada Allah. Petikannya sebagaimana berikut:
“…orang yang menjadikan matlamat ibadahnya supaya tersingkap atau terkasyaf kepadanya benda-benda yang tersembunyi dan dipandu oleh ilham dalam menilai segala sesuatu, maka dia pada hakikatnya tidak ikhlas dalam melakukan ibadah kepada Tuhan-Nya, sebaliknya lebih berbentuk memenuhi keperluan nafsu semata-mata.”
Hujah berikut telah dilontarkan oleh al-Qaradhawi kepada golongan yang berpegang dengan kasyaf;
a. Apabila hati manusia kosong dari sebarang lintasan, dari mana pula dia mengetahui bahawa perkara yang terhasil pada hatinya itu satu kebenaran? Sudah tentu dia mengetahuinya melalui akal atau pendengaran sedangkan keduanya tidak boleh membawa seseorang kepada kebenaran.
b. Apabila hati orang yang mengetahui melalui pendengaran dan akal, kosong dari segala sesuatu, syaitan mengambil kesempatan bersemadi di dalamnya seterusnya menguasainya, sebagaimana ia menguasai tukang-tukang nujum. Hanya satu sahaja yang boleh menghalang hati dari memasuki syaitan iaitu zikrullah yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w. Apabila hati kosong daripada zikir ini, ia akan dikuasai oleh syaitan.
وَمَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمَنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ / وَإِنَّهُمْ لَيَصُدُّونَهُمْ عَنِ السَّبِيلِ وَيَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُهْتَدُونَ
Dan sesiapa yang tidak mengindahkan pengajaran (Al-Quran yang diturunkan oleh Allah) Yang Maha Pemurah, Kami akan adakan baginya syaitan (yang menghasut dan menyesatkannya), lalu menjadilah syaitan itu temannya yang tidak renggang daripadanya. Dan sesungguhnya syaitan-syaitan itu tetap menghalangi mereka dari jalan yang benar, sedang mereka menyangka bahawa mereka orang-orang yang mendapat hidayat petunjuk.
Surah al-Zukhruf: 36-37.
Orang yang ikhlas ialah orang yang mengabdikan dirinya hanya kepada Allah dan tidak mensyirikkan-Nya dengan sesuatu. Mengabdikan diri kepada Allah hendaklah didasarkan kepada apa yang diperintahkan oleh-Nya melalui lisan-lisan para Rasul-Nya. Orang yang tidak mengikuti jalan ini akan dikuasai oleh syaitan. Inilah pintu yang padanya banyak terdapat golongan tarekat dan ahli ibadah terjebak di dalamnya. Mereka menghadapi kesukaran dalam membezakan antara al-ahwal al-Syaithan (hal keadaan yang berpunca daripada syaitan) dan al-Ahwal al-rahmaniyah (hal keadaan yang bersumberkan dari Allah, al-Rahman) berlaku kepada mereka perkara-perkara yang pernah berlaku kepada tukang-tukang nujum dan ahli sihir. Mereka menyangka ia dari karamah para wali Allah yang muttaqin sebagaimana yang telah dibincangkan sebelum ini.
3. Andaikata jalan ini (kasyaf) benar, ia hanya untuk orang yang tidak didatangi oleh rasul sahaja. Sebaliknya bagi mereka yang didatangi oleh Rasul, kemudian Rasul ini menyuruhnya mengikuti satu jalan, maka orang yang mencanggahi perintah rasul ini, maka itulah jalan yang sesat. Penutup segala Rasul; Muhammad s.a.w. telah memerintahkan umatnya supaya melakukan ibadah-ibadah yang disyariatkan seperti solat, zikir, doa dan bacaan al-Quran. Rasulullah s.a.w. tidak pernah menyuruh mereka mengosongkan hati dari segala lintasan, kemudian menunggu kasyaf atau ilham yang bakal turun.
Apa yang dijelaskan oleh al-Qaradhawi ini, jelas membuktikan bahawa ramai orang yang tertipu dengan bisikan syaitan, lalu mendakwa itu adalah satu kasyaf dari Allah. Bisikan syaitan ini akan berlaku pada orang yang telah tersesat aqidahnya dan mereka yang telah terkeluar daripada jalan yang telah ditunjukkan oleh Nabi s.a.w.
Sehingga kini, Asaari tidak pernah membuktikan bahawa apa yang dia perolehi benar-benar kasyaf. Ia hanya dakwaan kosong dan melampaui batas. Ini ditambah lagi, dengan semua perkara yang dia kasyafkan akan meleset dan tidak tepat.
Lalu, apalah hebatnya Asaari?…