Sunday, December 31, 2006
Perjalanan Menuntut Ilmu III
Pun begitu, sebagai anak murid yang belajar al-Quran dan al-Sunnah, mereka akan berhadapan dengan pelbagai fitnah yang cuba menghalang impian mereka. Antara fitnah terbesar ialah berlakunya perkelahian yang berpunca dari perbezaan pendapat yang biasa. Selain dari kedegilan tok-tok guru yang mengajar, anak-anak murid juga tidak ketinggalan untuk menjadi kipas yang menghangatkan lagi bara api. Didorong bersama perasaan taksub dengan mana-mana individu, maka akan terputuslah ukhuwwah yang terjalin atas nama Islam.
Jadilah anak murid yang cemerlang. Cemerlang dalam erti kata cerdik dan bijaksana. Anak murid yang cerdik dan bijaksana tidak akan menjadi batu api. Andai tok-tok guru kita berbeza pendapat dan keras kepala pula, berusahalah dan berfikirlah bagaimana kita dapat elakkan perbezaan ini dari menjadi punca pergaduhan. Jadilah anak murid yang cerdik dan bijaksana yang menjadi jambatan penghubung antara tok-tok guru. Andai tok-tok guru kita pernah mengkritik sesama mereka, maka praktikkanlah ilmu hadis yang dipelajari - jadilah perawi yang baik. Aplikasikanlah ilmu maqasid dan timbang baik buruk dalam menyampaikan sesuatu kepada tok-tok guru kita. Andai kita lihat tok-tok guru kita kurang mesra, berusahalah dan berfikirlah bagaimana untuk mendekatkan mereka, merapatkan ukhuwwah mereka dan memesrakan mereka. Buatlah program-program yang melibatkan kerjasama mereka. Anak murid yang cerdik dan bijaksana sudah tentu akan boleh buat. Andai ada antara tok-tok guru kita yang berkecil hati kerana sesuatu perkara, pujuklah mereka. Lumrah dunia semakin berusia seseorang, makin teringin dihargai dan mudah berkecil hati. Sangatlah mudah anak murid yang cerdik dan bijaksana menjaga hati tok-tok guru mereka.
Berhati-hati jangan menjadi anak murid yang bodoh dan bangang, sekadar gila mencedok ilmu tetapi tidak memanfaatkannya, sehinggakan merekalah punca tok-tok guru mereka bergaduh. Jangan pula menjadi anak murid talam dua muka, menjilat sana sini dan mengampu. Anak murid yang cerdik dan bijaksana mesti pandai berdiplomasi tanpa mengorbankan prinsip-prinsip al-Quran dan al-Sunnah.
Jadilah duta penghubung tokoh-tokoh Sunnah, sehingga akhirnya semua dapat duduk sebumbung, ibarat panji-panji yang berkibar di bawah tujuan yang sama... satu lagi kemuliaan anugerah Allah buat mereka yang rajin menuntut ilmu, cerdik dan bijaksana.
Salam dari bumi Ottawa
Sunday, December 24, 2006
Perjalanan Menuntut Ilmu II
Bak kata pepatah: ilmu tanpa amal ibarat pohon tak berbuah. Ia tetap menghijau, namun belum dapat menghasilkan manfaat kepada makhluk lain. Bersegeralah beramal dengan ilmu yang telah dituntut.
Dalam mengejar ilmu dan berdakwah, andai kita bekerjasama antara satu sama lain sudah tentu kita akan mampu belajar dan berjuang dengan lebih berhasil. Setiap dari kita memiliki kelebihan dan kekurangan, maka kita saling lengkap-melengkapi, ibarat batu-bata yang sama-sama menguatkan bangunan.
Alangkah indahnya andai dalam berjuang, kita ditemani sahabat-sahabat yang sehati sejiwa, dibina dari kefahaman jitu prinsip-prinsip al-Quran dan al-Sunnah. Maka, carilah sahabat-sahabat yang baik sebagai teman belajar, tatkala kita lupa dia akan ingatkan, tatkala kita tersilap dia akan betulkan. Hargailah sahabat kita.
Kerjasama yang baik akan menghasilkan organisasi yang baik. Setiap anggota kini berjanji untuk memberi komitmen supaya tuntutan ilmu terlaksana. Tanggungjawab yang dipikul adalah amanah daripada sahabat-sahabat kita, maka peliharalah ia dengan baik, kerana kepercayaan itu sukar didapati tetapi mudah pula hilang, dan di Akhirat kita akan berhadapan dengan Allah...
Jawatan yang dipikul merupakan kepercayaan yang diberi oleh sahabat-sahabat kita sendiri. Ia bukan lesen besar untuk kita gunakan sesuka hati, seolah-olah kitalah ketua segala-galanya, semua perkara mesti kita tahu dan kita putuskan. Andai sesuatu itu bermanfaat buat umat, walaupun bukan kita yang mulakan, berilah sokongan. Jangan terikut-ikut dengan rentak percaturan politik semasa. Andai dia bukan sahabat kita, maka dia adalah musuh kita. Apa sahaja idea bernas yang dikemukakan kita tentang. Di mana prinsip-prinsip al-Quran dan al-Sunnah yang kita mengaku kita junjung? Jangan jadi seperti budak hingusan yang berkelahi besar kerana perbezaan kecil, jangan pula jadi seperti orang tua yang kecil hati andai dia tidak dilibatkan sama. Para pejuang perlu ikhlas dan proaktif.
Andai kita tidak dapat mengorbankan kepentingan diri buat kesejahteraan umat, maka kita belum menjadi pejuang.
Salam dari bumi Ottawa
Saturday, December 23, 2006
Perjuangan Menegakkan al-Quran dan al-Sunnah: Kemuliaan Anugerah Allah
Perjuangan menegakkan al-Quran dan al-Sunnah adalah kewajipan setiap orang yang mengaku beriman dengan Allah dan Rasul-Nya. Sudah ramai yang tahu akan kewajipan ini. Maka ramailah di kalangan umat Islam yang mempunyai keinginan kuat untuk melaksanakan kewajipan ini. Ada yang sekadar berkobar-kobar di hati, tidak kurang juga ramai yang sekadar petah di mulut, sedikit pula yang berjaya bertindak. Begitulah fitrah manusia, dan mereka yang bertindak telah mengambil pelbagai langkah, ada antara mereka yang mengambil langkah yang betul, ada yang tersilap langkah tidak mengikut panduan al-Quran dan al-Sunnah, tidak kurang juga mereka yang menyangka mereka berada di landasan yang benar namun hakikatnya mereka telah menyimpang.
Dalam suasana ramai yang mengaku sebagai pejuang al-Quran dan al-Sunnah, tidak ramai yang tahu bahawa perjuangan ini adalah satu kemuliaan. Kemuliaan yang diberi oleh Allah subhanahu wa ta'ala kepada hamba-hamba-Nya yang terpilih dari kalangan mereka yang beriman. Bahagialah sesiapa yang terpilih memegang panji-panji tersebut, dan semoga kita tergolong bersama mereka yang dimuliakan Allah.
Namun begitu, kita perlu tahu bahawa kemuliaan ini datang bersama tanggungjawab yang besar. Sebagai pejuang al-Quran dan al-Sunnah, kita perlu sedar bahawa segala tindak tanduk dan kelakuan kita mencerminkan ajaran al-Quran dan al-Sunnah. Andai kita berkelakuan buruk, maka tempiasnya akan turut terkena pada Islam. Andai kita ragui akan kebolehan kita, maka janganlah sewenang-wenang mengaku sebagai pejuang., kerana keraguan itu bukan sifat seorang pejuang.
Kemuliaan ini memerlukan kepada komitmen yang tinggi - masa dan tenaga dihabiskan melengkapkan diri dengan pelbagai ilmu - al-Quran, al-Sunnah - kerana ilmu itu cahaya yang memandu pejuang ke arah destinasi yang benar. Jangan sesekali terpengaruh dengan dakwaan kononnya ilmu di dada telah cukup, maka diri berhajat pula kepada pelbagai kaedah penyampaian yang memerlukan kompromi ilmu. Ingatlah, sesungguhnya lautan ilmu al-Quran dan al-Sunnah ini luas. Belajar dan terus belajar. Andai ada suara sumbang dari mulut-mulut cabul berhati kering, hindari mereka, kerana mereka ingin sekali melihat pejuang-pejuang al-Quran dan al-Sunnah berputus asa. Janganlah takut melakukan kesilapamn, kerana pejuang yang bijak belajar dari kesilapan. Jadilah jauhari yang mampu membezakan nasihat dan cercaan.
Kemuliaan ini bukan satu lesen besar yang membolehkan kita menggadaikan mana-mana prinsip al-Quran dan al-Sunnah yang kita sendiri perjuangkan. Kitalah yang perlu menjadi contoh terbaik pelaksanaan al-Quran dan al-Sunnah.
Andai kita sendiri tidak lagi mengikut lunas-lunas al-Quran dan al-Sunnah, maka tunggulah kecelakaan yang bakal tiba. Nescaya Allah akan menarik kembali kemuliaan ini, dan kita akan dicampak ke lembah kehinaan. Allah akan memberikan kemuliaan ini kepada hamba-hamba-Nya yang lain, yang mana Allah mencintai mereka dan mereka mencintai Allah. Mereka akan mendapat kemuliaan ini, dan Allah akan menganugerahkan kepada mereka kejayaan demi kejayaan.
Hargailah kemuliaan ini. Jangan hilangkan ia. Moga-moga sedikit tindakan kita dalam perjuangan ini membolehkan kita menagih simpati daripada Allah subhanahu wa ta'ala di Akhirat nanti.
Salam dari bumi Ottawa
Perjalanan Menuntut Ilmu I
Dalam perjalanan menimba ilmu al-Quran dan al-Sunnah, kita akan bertemu dengan pelbagai ragam manusia. Sebahagian mereka ikhlas membantu kita dalam memahami ilmu, tidak kurang juga yang bersikap hasad dengki dan iri hati melihat kita bersungguh-sungguh berusaha mengejar ilmu.
Sungguhpun begitu, kedua-dua jenis manusia ini tidak akan jemu memberi perhatian terhadap apa jua tindakan kita. Belajar apa, belajar dengan siapa, apa yang kita tulis, apa pandangan kita... begitulah seterusnya. Kedua-dua akan memberi respons tatkala melihat tindakan kita. Bezanya, kritikan membina diberi oleh mereka yang ikhlas manakala yang keluar dari mulut mereka yang hasad adalah cacian dan cemuhan semata-mata.
Mereka yang ikhlas akan senantiasa memberi dorongan dan sokongan kepada kita, biarpun apabila kita tersilap langkah sehingga tersungkur jatuh, mereka akan membantu kita sehingga kita mampu bangun sendiri dan memulakan langkah kita semula. Sedangkan yang dengki, mereka tidak senang melihat kita melakukan sesuatu dengan betul, sebaliknya mereka gembira melihat kita tersilap. Mereka tidak akan henti-henti mengatakan kita yang silap, atau sekurang-kurangnya mereka akan cuba menimbulkan syak wasangka di hati kita bahawa kebenaran mungkin bukan di pihak kita.
Maka berhati-hatilah membezakan kritikan nasihat dan cemuhan. Janganlah cemuhan mematahkan semangat kita menimba ilmu. Biar apa pun orang kata, andai kita yakin al-Quran dan al-Sunnah di hadapan kita, maka teruskan perjalanan. Teruslah menimba ilmu dan menulis, kerana sebagai penuntut ilmu, tidak mungkin kita akan dapat lari dari melakukan kesilapan. Anggaplah kesilapan sebagai satu lagi peluang menambah pengetahuan mencari kebenaran. Jadilah jauhari yang pandai membezakan intan dan kaca, kerana kritikan nasihat itu ibarat intan yang menjadikan seseorang itu bernilai, sedangkan cemuhan ibarat kaca yang akan memudaratkan diri kita.
Salam dari bumi Ottawa
The Muslim Mary
If you are looking for the religious text with the most references to Mary, the mother of Jesus, look no further than the Koran, Jennifer Green writes.
Jennifer Green, The Ottawa Citizen
Published: Thursday, December 21, 2006Islam and Christianity revere Mary above all other women, a human divinely appointed to bear Jesus in a virgin birth. But the Koran mentions Mary 34 times, and names an entire chapter after her -- more than she gets in the Bible, according to Cruden's Complete Concordance. She is the only woman mentioned by name in the Koran, and some scholars say Muslims actually revere her more than Christians do.
"Without a doubt, she is the most spectacular female figure that appears in the whole of the Koran," says Bruce Lawrence, Islamic scholar and author of The Qur'an: A Biography. "That's quite something extra for Christians to have to deal with."
Robert Moynihan, editor of Inside the Vatican magazine, agrees. In one sense, "I would say Muslims have more veneration of Mary -- those who are believing Muslims -- than most Christians today. That's because of the decline of Marion veneration in Christianity. "
Pockets of worshippers around the world still pray extensively to Mary, especially among Catholics, but her influence has waned in the last generation. As women struggled to be heard, in church hierarchies and society at large, exhortations to follow Mary's example of chastity and acceptance of God's will started sounding like clerical spin designed to keep the ladies in line.
"She is not out of the picture, but she is not woven into the warp and woof of the faith," Mr. Moynihan said from his office in Rome. "That shattered with the confrontation with the modern world."
Muslim women are not as likely to have submitted Mary to this political litmus test, so they are still comfortable turning to her, he says.
Aynur Gunenc is a 37-year-old Ottawa native who commutes to Montreal every week to complete her master's degree in bioresource engineering at McGill University. She is also a practising Muslim and the mother of two sons.
Like many Muslim women, she looked to Mary while she was pregnant and when went into labour, reading Surah 19, the chapter in the Koran named for the virgin. She also ate dates as Mary did while giving birth to Jesus.
"It is supposed to help for an easy delivery." Did it work? "Yes."
"For us, Mary is a symbol of purity and patience, honesty and believing 100 per cent in God, even when things are difficult. I am full of respect and love for her. I cannot imagine, myself, keeping your faith when you have had a baby without a husband, close to people who disapprove. It would not be bearable.
"If there had been a woman prophet, it would have been Mary. She knew this life is temporary."
Christianity and Islam differ on the fundamental nature of Jesus. For Christians, he is God the Son; for Muslims, he is a prophet who was fully human.
But their accounts around his birth are startlingly similar. Both tell of an elderly couple beseeching God for a child.
In the Bible, Elizabeth and her husband, the temple priest Zachary, become parents to John the Baptist.
In the Koran, the elderly Zakariya pleads to God for a son, and his prayer is answered with the birth of "Yahya" -- John.
Mary's mother, Anna, offers her child-to-be to God, but she is surprised and dismayed to see that she has given birth to a girl, whom she names Mary, or Maryam. She offers the child to God anyway and brings her to the temple, where she comes under the protection of Zakariya.
Every day she has holy visions, and when Zakariya comes with food, he finds angels have already provided for the young girl -- details remarkably similar to the Proto Gospel of James, scripture that is not included in the Bible, but is considered credible by Roman and Eastern Orthodox Catholics.
In the Koran, the angel Gabriel comes to tell Mary she will bear a child, to which she says: "How shall I have a son, seeing that no man has touched me, and I am not unchaste?"
He said: "So (it will be): Thy Lord saith, 'that is easy for Me: and (We wish) to appoint him as a Sign unto men and a Mercy from Us': It is a matter (so) decreed.
"So she conceived him, and she retired with him to a remote place."
In the Koran, there is no Joseph to protect her reputation. Instead, Mary goes off to an unspecified location to bear the child. Once there, she cries out in pain and says she wishes she had died before this.
In response, God provides a stream for water, and dates from a tree above.
When she returns home with the babe in arms, the villagers are horrified. How could she have a child without a husband? Jesus himself speaks to them from her arms, even though he is only a few days old.
Mary is also a bridge between Islam and Christianity, something Pope Benedict XVI touched on in his recent trip to Turkey, where he celebrated Mass at Ephesus, the western town in which Mary is said to have lived her last days.
The Pope pointed to her as an explicit link between Islam and Christianity, stressing that a common devotion to Mary can help bind the two faiths.
Vatican expert and author John Allen also commented on the link: "It is true that Mary is actually referred to more often in the Koran than she is in the New Testament," he told reporters during the pope's visit.
"She has always been a figure of strong popular devotion for Muslims as well as Christians. And it would not at all be surprising if Benedict XVI were to want to build on that in some fashion."
Thursday, December 21, 2006
Operasi mengintai pasangan berkhalwat
Oleh: Abu Syu’aib Mohd Khairil Anwar b. Abdul Latif
Kenyataan mufti perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin supaya operasi mengintai pasangan Islam sebelum ditangkap khalwat dihentikan merupakan kenyataan yang perlu setiap orang terutamanya pihak berwajib agama ambil berat tentangnya, janganlah ada sikap ego dari sesetengah pihak oleh kerana beliau merupakan mufti termuda maka kata-katanya tidak perlu diperhatikan. Selagi mana hujah seseorang itu berdasarkan kepada dalil wajib bagi kita menerimanya.
Memahami konsep al-Amru bil Ma’ruf wan Nahyu anil Mungkar.
Menjadi kewajipan setiap orang Islam untuk melakukan “al-Amr bil Ma’ruf” iaitu menyeru kepada kebaikan “wa al-Nahyu an al-Mungkar” mencegah kemungkaran. Ini berdasarkan firman Allah s.w.t. di dalam al-Quran yang sangat banyak menjelaskan perkara ini antaranya surah Ali Imran ayat 104 :
َولتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُوْنَ إلَى الخَيْرِ وَيَأمُرُونَ بِالمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ المُنْكَرِ وَأُولَئِكَ هُمُ المُفْلِحُونَ
Maksudnya:
Dan hendaklah ada diantara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyeru kepada yang ma’ruf dan mencegah dari yang mungkar, merekalah orang-orang yang beruntung.
Juga firman-Nya di dalam surah Ali Imran ayat 110:
كُنْـتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأمُرُونَ بِالمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ المُنْكَرِ
Maksudnya:
Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang ma’ruf dan mencegah dari yang mungkar.
Begitu juga Allah menjelaskan di dalam surah al-Taubah ayat 71:
وَالمُؤْمِنُوْنَ وَالمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَآءُ بَعْضٍ يأمُرُونَ بِالمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ المُنْكَرِ
Maksudnya:
Dan orang-orang yang beriman lelaki dan perempuan, sebahagian mereka adalah menjadi penolong bagi sebahagian yang lain, mereka menyuruh mengerjakan yang ma’ruf, mensegah dari yang mungkar.
Secara umumnya perkataan ma’ruf bermaksud segala apa yang disukai, diredhai dan diperintahkan untuk melakukannya oleh Allah s.w.t. Mungkar pula bermaksud segala yang dibenci, dimurkai dan diperintahkan untuk menjauhinya oleh Allah s.w.t.
Hukum Amar ma’ruf ini menurut Jumhur para ulama’ merupakan fardhu kifayah ke atas umat Islam. Ini bermaksud hendaklah ada sebahagian dari umat Islam yang melaksanakannya, sekiranya tiada maka kesemua umat Islam akan menanggung dosanya.
Perbuatan mengintai serta (tatabbu’) mencari-cari keaiban orang lain.
Perlu difahami bahawa dalam melaksanakan al-Amru bil Ma’ruf wa al-Nahyu an al-Munkar Islam telah menggariskan beberapa panduan atau syarat-syarat yang mesti dipenuhi untuk menghalang perbuatan itu berlaku.
Syarat pertama: Hendaklah perbuatan yang hendak ditegah itu ialah perbuatan mungkar menurut pengertian syarak.
Syarat kedua: Hendaklah perkara mungkar itu berlaku pada waktu itu.
Syarat ketiga: Hendaklah perbuatan mungkar itu berlaku secara zahir terang-terangan, bukan dengan cara (tajassus) mengintip. Ini kerana Islam hanya membenarkan menghukum sesama manusia secara zahirnya sahaja.
Syarat keempat: Perkara mungkar tersebut diketahui umum tanpa memerlukan seseorang itu berijtihad. (Al-Amr bil ma’ruf wan Nahyu anil Mungkar, Ibn Taimiyyah, muqaddimah muhaqqiq hlm.26)
Maka perbuatan mengintai pasangan berkhalwat di tempat yang tersembunyi seperti hotel atau dirumah tidak menepati syarat yang ketiga iaitu hendaklah perbuatan mungkar itu berlaku secara zahir. Berlaku secara zahir seperti ditempat-tempat awam contohnya di taman rekreasi, di laluan-laluan orang ramai dan sebagainya.
Sebab itu Nabi s.a.w. bersabda:
مَنْ رَآى مِنْكُم مُنكَراً فَلْيُغَيِّرهُ بِيَدِهِ، فإن لَم يَستَطِعْ فَبِلِسَانِهِ، فإن لَم يَستَطِعْ فَبِقَلْبِهِ وَذَلِكَ أضْعَفُ الإيْمَانِ.
Sesiapa antara kamu yang melihat satu kemungkaran, maka ubahlah ia dengan tangannya, sekiranya tidak mampu maka ubahlah dengan lidahnya, sekiranya tidak mampu ubahlah dengan hatinya dan itu selemah-lemah iman. (hadis Muslim)
Jelas dari hadis ini Nabi s.a.w. menyatakan sesiapa yang melihat kemungkaran, Nabi s.a.w. tidak menyatakan sesiapa yang mencari-cari atau mengintai orang yang melakukan kemungkaran. Maka sekiranya kemungkaran berlaku terang-terangan maka wajib ketika itu menghalanginya daripada berlaku. Adapun kemungkaran yang berlaku secara tertutup atau yang dilakukan secara tersembunyi yang tidak dilihat oleh orang maka bukanlah menjadi kewajipan umat Islam untuk pergi mencari dan mengintai untuk mencegahnya.
Allah s.w.t. berfirman di dalam surah al-Hujurat ayat 12:
يا أيها الذين آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيراً مِنَ الظنِّ إن بَعْضَ الظنِّ إثم ولا تَجَسَّسُوْا
Maksudnya:
Wahai orang-orang yang beriman jauhilah kebanyakan dari prasangka, sesungguhnya sebahagian dari prasangka itu adalah dosa dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain.
Ibn Jarir al-Thobari ketika menafsirkan ayat ini (La Tajassasu) bermaksud jangan kamu mencari-cari atau mengintip aurat sebahagian yang lain. (Aurat bermaksud keburukan seseorang atau sesuatu yang apabila terlihat akan menyebabkan rasa malu. Mukhtar al-Sihah). Dan jangan kamu mencari-cari apa yang tersembunyi atau yang menjadi rahsianya untuk menzahirkan keaibannya. Tetapi cukuplah bagimu apa yang zahir daripada
Nabi s.a.w. bersabda:
ولا تتبعوا عوراتهم فإنه من تتبع عورة أخيه المسلم تتبع الله عورته، ومن تتبع الله عورته يفضحه ولو في جوف بيته.
Jangan kamu mencari-cari aurat (keaiban) mereka (orang Islam) sesungguhnya sesiapa yang mencari-cari aurat (keaiban) saudara seislamnya Allah akan mencari-cari aurat (keaibannya) dan barangsiapa yang Allah cari keaibannya maka akan terbukalah aibnya sekalipun sesuatu yang tersembunyi di dalam rumahnya. (hadis riwayat al-Tirmizi, beliau berkata Hasan Gharib)
Kita mohon kepada Allah s.w.t. agar menutup keaiban kita.
Imam Ahmad ditanya tentang seorang yang mendengar sesuatu perbuatan mungkar tetapi dia tidak melihat atau tidak tahu di mana tempatnya. Imam Ahmad menjawab apa yang tidak kamu lihat maka jangan kamu pergi mencarinya. (Man allazi yughaiirul munkar wa kaifa, Dr. Mahmud Muhammad ‘Ammarah, hlm. 84)
Imam Ibnul Jauzi berkata: “Sesiapa yang menutup perbuatan maksiatnya di dalam rumahnya, menutup pintunya, tidak boleh mengintai dan mencari-carinya kecuali sekiranya terzahir apa-apa yang kita tahu ianya perbuatan yang haram seperti terdengar suara-suara seruling (alat musik), maka sesiapa yang mendengar perkara tersebut ia boleh masuk dan memecahkannya dan sekiranya terhidu bau arak maka yang jelas boleh menegahnya. (Al-Amr bil ma’ruf wan Nahyu anil Mungkar, Ibn Taimiyyah, muqaddimah muhaqqiq hlm.26)
Persoalannya berapa banyak kemungkaran yang berlaku di depan mata, di tempat-tempat terbuka yang lebih utama untuk dicegah tetapi tiada sebarang tindakan dilakukan untuk mencegahnya, baik di pihak yang berkuasa mahupun di pihak masyarakat umumnya. Yang menjadi tumpuan hanyalah ditempat-tempat yang tersembunyi dan tersorok yang kita tidak dipertanggungjawabkan pun untuk mencari dan menyelidikinya. Perbuatan mereka yang melakukan maksiat atau kemungkaran secara tersembunyi itu adalah urusan Allah s.w.t. sekiranya Allah ingin Allah akan mengampunkan mereka dan sekiranya Allah ingin Allah akan mengazab mereka.
Perhatian: Tidak bermaksud disini merelakan atau membiarkan sesuatu perkara munkar dan maksiat itu berlaku, bahkan tidak meredhoinya tetapi Allah s.w.t. tidak membebankan hamba-Nya dengan perkara yang tidak mampu dibuat. Insan hanya boleh menghukum secara zahirnya sahaja, adapun yang batin yang tidak dapat dilihat, urusan itu diserahkan kepada Allah s.w.t.
Tidak syak lagi mereka yang melakukan kemungkaran secara tersembunyi lebih baik dari mereka yang melakukannya secara terang-terangan. Namun kedua-duanya tidak akan terlepas dari hukuman, sekiranya terlepas mahkamah di dunia maka sesungguhnya ia akan berhadapan dengan mahkamah Qadi Rabbul Jalil di akhirat kelak.
Allah berfirman di dalam surah al-Nur ayat 19:
إنَّ الذِيْنَ يُحِبُّونَ أن تَشِيْعَ الفَاحِشَةُ فِي الذِيْنَ ءَامَنُوْا لَهُمْ عَذَابٌ ألِيْمٌ فِي الدُّنْياَ وَالآخِرَةِ واللهُ يَعْلَمُ وَأنْتُمْ لاَ تَعْلَمُوْنَ.
Maksudnya:
Sesungguhnya orang-orang yang ingin agar berita perbuatan yang amat keji itu tersiar dikalangan orang-orang yang beriman bagi mereka azab yang pedih di dunia dan diakhirat dan Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.
Abu Hurairah meriwayatkan:
سمعت رسول الله r يقول: كُلُّ أُمَّتِي مُعاَفَى إلاَّ المُجَاهِرِيْنَ، وإنَّ مِنَ المُجَاهَرَةِ أن يَعْمَلَ الرَّجُلُ بِاللَّيلِ عَمَلاً، ثُمَّ يُصْبِحَ وقَدْ سَتَرَهُ اللهُ عَلَيْهِ فيقول: يا فُلاَنُ عَمِلْتُ البَارِحَةَ كذا وكذا، وقد بَاتَ يَستُرُهُ رَبُّهُ، ويُصْبِحُ يَكْشِفُ سَتْرَ اللهِ عَنْهُ.
Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: Setiap umatku selamat dari lidah-lidah manusia kecuali al-Mujahirin (orang yang berbangga memberitahu orang lain tentang kemaksiatan yang dilakukannya) diantara mereka ada yang melakukan sesuatu maksiat pada waktu malamnya, sehingga pagi Allah telah menutup keaibannya (Allah telah menutup perkara maksiat yang dilakukannya pada waktu malam) tetapi pada keesokannya mereka berkata: hai fulan semalam aku telah melakukan ini dan itu (dia menceritakan maksiat yang dilakukan) sedangkan pada malamnya Allah telah menutup aibnya tetapi apabila siang dia sendiri telah membuka apa yang Allah telah tutupkan tentang dirinya.
Daripada hadis ini hendaklah kita insaf akan diri kita, terkadang kita melakukan dosa dan kemaksiatan kepada Allah, tetapi dengan rahmat-Nya keaiban kita ditutup oleh Allah s.w.t. Sesungguhnya orang yang berbangga memperlihatkan kemungkarannya dihadapan orang lain telah melakukan beberapa kesalahan jenayah
- pertama dia sememangnya berdosa,
- kedua selepas melakukan kemungkaran itu dia memberitahu orang lain atau melakukannya secara terbuka ,
- ketiga dia telah membuka apa yang Allah tutupkan tentang keaibannya,
- keempat dia telah menimbulkan keinginan orang yang mendengar dan melihatnya kepada kejahatan,
- kelima galakkan kepada orang lain untuk melakukannya.
Wallahu a’lam.
Wednesday, December 20, 2006
On Delaying The Marriage Of A Young Woman & Man Until Completion Of School
Question:
There is a widespread custom of a young woman or her father refusing
those who propose to her until she has completed her high school or
university education, or so that she may study for a number of years.
What is the ruling on that? And what is your advice to those who do
so, so that the young women might reach the age of thirty or more
without marrying?
Answer: My advice to all young men and women is to marry without delay and to
hasten to it, if conditions permit, as the Prophet sallallaahu 'alayhi wasallam said:
`O you young men! Those among you who have the means and the ability
should marry, because it restrains the eyes (from evil glances) and
preserves the private parts (from immorality). And whoever is unable
to do so, should fast because it is a protection for him.'
(Al-Bukhari no. 5066 and Muslim no. 1400)
And he sallallaahu 'alayhi wasallam said:
`If one whose religion and character pleases you proposes to you, then
marry (your daughter to) him. If you do not do so, it will be a cause
of trial in the land and great corruption.'
(At-Tirmithi no. 1084)
Narrated by At-Tirmithi with a Hasan chain of narrators.
And he sallallaahu 'alayhi wasallam said:
`Marry productive, loving women, because I will have the largest
number of followers on the Day of Resurrection. '
(Abu Dawud no. 2050, An-Nasa'i no. 3229, Ahmad 3/158, 245 & Ibn Hibban no. 4028)
Narrated by Imaam Ahmad and authenticated by Ibn Hibban.
It is also necessary due to the many benefits indicated by the Prophet
sallallaahu 'alayhi wasallam, such as averting one's gaze, protecting
the private parts (from sin), increasing the size of the Muslim
community, and safety from great corruption and evil consequences. May
Allaah grant all of the Muslims success in attaining that wherein lies
righteousness in the matter of their religion and their earthly life.
Verily, He is All-Hearing, Near.
Shaykh `Abdul-`Azeez Bin Baz
Fatawa Islamiyyah, Darussalam, volume 5, pages 174/175
Tuesday, December 12, 2006
Sanggahan Terhadap “Berzikir Beramai-ramai Tak Salah”
“Apakah mereka mempunyai sembahan-sembahan selain
Allah yang mensyariatkan kepada mereka agama yang
tidak diizinkan oleh Allah?” [42:21]
Sabda arRasul:
“Sesungguhnya sesiapa yang hidup selepasku akan
melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah
kalian berpegang kepada sunnahku dan sunnah Khulafa’
arRasyidin yang mendapat petunjuk. Berpeganglah
dengannya dan gigitlah ia dengan geraham. Jauhilah
kamu perkara yang diada-adakan (dalam agama) kerana
setiap yang diada-adakan itu adalah bid’ah dan setiap
bid’ah adalah sesat”
[Riwayat Abu Dawud dan at-Tarmizi. Kata at-Tarmizi:
Hadith ini hasan sahih. Diriwayatkan juga oleh Ibnu
Hibban dan al-Hakim di dalam al Mustadrak dengan
mengatakan hadith ini sahih. Hal ini dipersetujui oleh
az-Zahabi di dalam Tahqiq al-Mustadrak 1/288]
Marilah kita melihat secara adil dan saksama tentang
permasalahan berzikir secara jahar (kuat) yang
dilakukan secara berjamaah sepertimana yang telah
dinukilkan daripada hadith yang diriwayatkan oleh Ibnu
Abbas. Apa yang jelas, penulis (Dr Asmadi Mohamed
Naim, bekas tenaga penggerak al-Arqam) telah cuba
untuk membela perbuatan yang diamalkan oleh jama’ah
yang pernah beliau anuti dan juga yang dilakukan oleh
ramai umat Islam di Malaysia ini yang mengkhatamkan
solat dengan berzikir dan berdo’a beramai-ramai.
Penulis telah dengan sengaja melakukan jenayah ilmiah,
dengan melupakan perbicaraan upacara berdo’a setiap
habis solat yang mengiringi zikir tersebut. Sedangkan
perbuatan tersebut dilakukan secara beriringan.
Tujuannya tidak lain melainkan untuk menyembunyikan
as-Sunnah yang sebenarnya. Di zaman siber ini, manusia
tidak dapat bersembunyi disebalik jubah atau serban,
celak atau janggut, mahupun ijazah Azhar atau Jordan,
kerana setiap rujukan yang dikemukakan boleh diperiksa
kesohihannya. Penulis beranggapan bahawa sekiranya
beliau dapat mendatangkan hadith Ibnu Abbas tersebut,
maka tiada yang akan mempersoalkan tentang upacara
berdo’a beramai-ramai dan menganggap bahawa perbuatan
tersebut juga sebahagian daripada as-Sunnah.
Ketika mengulas hadith Ibnu Abbas tersebut, yakni
"Meninggikan suara berzikir selepas orang ramai
selesai daripada solat fardu sudah pun berlaku pada
zaman Nabi"; al-Imam asy-Syafie berkata: “Pendapatku
untuk imam dan makmum hendaklah mereka berzikir
setelah selesai solat. Hendaklah mereka mengisrarkan
(memperlahankan) zikir kecuali jika imam mahu
dipelajari daripadanya, maka ketika itu dijaharkan
zikir. Sehinggalah apabila didapati telah dipelajari
daripadanya, maka sesudah itu hendaklah ia
israrkan.[Mausu’ at al-Imam asy-Syafie: al-Umm, jilid 1
ms353]
Adapun hadith Ibnu Abbas tersebut, Imam asy-Syafie
menjelaskan: “Aku berpendapat Baginda menjaharkan
zikir hanya untuk seketika untuk orang ramai
mempelajari daripada Baginda. Hal ini kerana
kebanyakan riwayat yang telah kami tulis bersama ini
atau selainnya tidak menyebut selepas salam terdapat
tahlil dan takbir. (Maksud Imam asy-Syafie ialah apa
yang beliau tulis dalam al-Umm tersebut dalam bab
kalam al-Imam wajulusihi ba’dassalam yang mana beliau
telah mengemukakan beberapa hadith yang menunjukkan
Baginda tidak menjaharkan suara ketika zikir sesudah
solat.) Kadangkala riwayat menyebut Baginda berzikir
selepas solat seperti yang aku nyatakan, kadangkala
disebut Baginda pergi tanpa zikir. Ummu Salamah pula
menyebut duduknya Baginda (sesudah solat) tetapi tidak
menyebut Baginda berzikir secara jahar. Aku
berpendapat Baginda tidak duduk melainkan untuk
berzikir secara sirr (perlahan).”
Maksud al-Imam asy-Syafie di sini ialah hadith riwayat
Ummu Salamah : “Adalah Rasulullah apabila telah
memberi salam, bangunlah para wanita dikala Nabi
selesai memberi salam itu. Sedang Nabi duduk sejenak
ditempatnya sebelum berdiri. Kami berfikir; Nabi
berbuat demikian untuk memberi kesempatan kepada
wanita keluar lebih dahulu agar tidak berdesakan
dengan para lelaki.” [Riwayat Ahmad dan Bukhari; al-
Muntaqa 1:473]
Selanjutnya al-Imam asy-Syafie berkata: “Jika
seseorang berkata: Seperti apa? (yakni apakah contoh
yang Baginda lakukan hanya seketika kemudian setelah
orang ramai mempelajarinya, Baginda tinggalkan) Aku
katakan: Sepertimana Baginda pernah bersolat di atas
mimbar, yang mana Baginda berdiri dan ruku’ di
atasnya, kemudian Baginda undur ke belakang untuk
sujud di atas tanah. Kebanyakan umur baginda, Baginda
tidak solat di atasnya (mimbar). Akan tetapi aku
berpendapat, Baginda mahu agar sesiapa yang jauh yang
tidak melihat Baginda dapat mengetahui bagaimana
berdiri (di dalam solat), ruku’ dan bangun daripada
sujud. Baginda ingin mengajar mereka keluasan dalam
itu semua.”
Sambungnya lagi: “Aku suka sekiranya imam berzikir
nama Allah di tempat duduknya sedikit dengan kadar
yang seketika sehingga kaum wanita pergi. Hal ini
seperti yang dikatakan oleh Ummu Salamah. Kemudian
Imam boleh bangun. Jika dia bangun sebelum daripada
itu, atau duduk lebih lama daripada itu, tidak
mengapa. Makmum pula boleh pergi setelah imam selesai
memberi salam, sebelum imam bangun. Jika dia lewatkan
sehingga imam pergi, atau bersama imam, itu lebih aku
sukai untuknya.”
Demikianlah huraian Imam asy-Syafie berhubung hadith
Ibnu Abbas tersebut. Apa yang jelas Imam asy-Syafie
yang dikenali sebagai ‘nasirus-sunnah’ tidak pernah
menyebutkan bahawa Nabi dan para sahabatnya berkekalan
berbuat sedemikian yakni menjaharkan zikir sesudah
solat sepertimana yang dilakukan oleh umat Islam yang
mengaku bermazhab Syafie di negara kita ini. Sekiranya
para sahabat yang terdahulu senantiasa menjaharkan
zikir sesudah solat, sudah tentulah telah diriwayatkan
dengan berbagai jalan dan berlaku ijma’ para sahabat
dalam hal yang sedemikian itu. Akan tetapi kita tidak
menjumpai perkara yang sedemikan rupa. Jelaslah sudah
bahawa perbuatan menjaharkan zikir beramai-ramai
menyanggahi apa yang telah di fatwakan oleh Imam
asy-Syafie sendiri dan apa yang diwarisi daripada
as-sunnah. Mereka memandang sunnah perbuatan yang
sedemikian itu sehingga mereka merasakan orang yang
meninggalkan perkara tersebut seakan-akan telah
meninggalkan sunnah ar-Rasul.
Selanjutnya al-Baihaqi dan selainnya berhujjah untuk
mengisrarkan zikir sesudah solat dengan hadith Abu
Musa al-Asya’ari ujarnya: “ Kami telah menyertai Nabi
di dalam satu perjalanan. Kami apabila turun ke suatu
lembah, kami bertahlil dan bertakbir sehingga bergema
suara kami. Maka Nabi bersabda: Wahai manusia,
berlemah-lembutlah kamu terhadap dirimu, kerana kamu
bukan menyeru kepada Dia yang pekak dan bukan pula
menyeru kepada Dia yang jauh, tetapi Dia yang
senantiasa dekat dengan dirimu”
Apa yang lebih jelek ialah mereka mengadakan suatu
bid’ah yang tidak dikenali dizaman Rasulullah dan para
sahabatnya iaitu berterus-terusan berdo’a
beramai-ramai sesudah solat. Manakah nas daripada
as-sunnah yang dapat menjadi dalil bagi perbuatan yang
sedemikian ini? Bukankah perbuatan berzikir dan berdoa
beramai-ramai sesudah solat ini dilakukan serentak?
Mengapakan perbincangan tentang perkara ini sengaja
dilupakan? Adakah kerana tidak ada satu nas pun
daripada as-sunnah yang boleh di kemukakan untuk
menjadi dalil, lantas merasa cukup untuk membawa nas
yang mengizinkan menjaharkan zikir dengan harapan
manusia akan terpedaya dan menganggap perbuatan ini
juga sebahagian daripada as-sunnah?
Al-Imam an-Nawawi berkata dalam hal ini: “Tidaklah ada
khilaf tentang kesunnatan adanya zikir sesudah solat,
bagi imam, bagi makmum, dan bagi yang bersolat
bersendirian. Masing-masing berzikir sendiri-sendiri.
Adat yang diadakan manusia, iaitu imam menentukan doa
buat solat subuh dan asar, tiada berasal sama sekali.
Berjabat tangan sesudah solat subuh dan asar adalah
suatu bid’ah” [al-Majmu’ III: 484,492]
Berkata al-Imam Ibnul Qayyim: “Imam berdoa sesudah
salam daripada solat sambil menghadap qiblat, atau
menghadap makmum tidak pernah dikerjakan Nabi, yang
senantiasa bertindak sebagai imam, dan tidak ada pula
riwayat yang menyuruh kita mengerjakan yang sedemikian
itu.” [Zadul Ma’ad I:93]
Berkata pula al-Ustaz Ali Mahfuz di dalam al-Ibda’:
“Nabi tidak pernah duduk sambil menghadap makmum untuk
membaca doa sesudah solat dengan suara yang keras
serta terus menerus melakukan yang sedemikian itu.
Lantaran itu, orang awam menyangka bahawa begitulah
seharusnya mengkhatamkan solat, padahal yang disukai
ialah berdoa secara sendiri-sendiri. Dan mengapa harus
kita mengeraskan suara waktu berdoa, padahal Allah
telah berfirman: Serulah Tuhanmu dengan tadarru’ dan
khufyah, sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang
yang melampaui batas.” [7:55] Tadarru’ ialah berlaku
khusyu’, tenang, dan merasa rendah diri berhadapan
dengan Allah. Khufyah ialah menyebut sesuatu dengan
menghaluskan suara.” [al Ibda’: 272-273]
Hadith Nabi yang memberi amaran kepada pengamal dan
pembuat bid’ah sangat banyak jumlahnya. Cukuplah
sekiranya kami mendatangkan satu athar untuk
membuktikan betapa prihatinnya para sahabat Nabi dalam
perkara yang berhubung dengan ibadah ini. Mereka
senantiasa mengingkari sesuatu ibadah yang tidak ada
contoh daripada Nabi walaupun dipandang baik oleh mata
manusia. Daripada ‘Amr bin Salamah (murid kepada
Abdullah bin Mas’ud) katanya: Suatu ketika kami duduk
di pintu Abdullah bin Mas’ud sebelum solat subuh.
Apabila beliau keluar, kami akan berjalan bersamanya
ke masjid. Tiba-tiba datang kepada kami Abu Musa
al-Asy’ari lalu bertanya: Apakah Abu Abdul Rahman
(gelaran Abdullah bin Mas’ud) telah keluar kepada
kamu? Kami jawab: Tidak. Maka beliau duduk bersama
kami sehingga Abdullah bin Mas’ud keluar. Apabila
beliau keluar, kami semua bangun kepadanya.
Lalu Abu Musa al-Asy’ari berkata: Wahai Abu Abdul
Rahman, aku telah melihat di masjid tadi satu perkara
yang aku tidak bersetuju, tetapi aku tidak melihat,
alhamdulillah, melainkan ianya baik. Beliau bertanya:
Apakah dia? Kata Abu Musa: Jika umur kamu panjang kamu
akan melihatnya. Aku melihat satu puak, mereka duduk
dalam lingkungan menunggu solat. Bagi setiap
lingkungan ada seorang lelaki (ketua), sementara di
tangan mereka yang lain ada anak-anak batu. Apabila
lelaki itu berkata: Takbir seratus kali, merekapun
bertakbir. Apabila dia berkata: Tahlil seratus kali,
merekapun bertahlil. Apabila dia berkata: Tasbih
seratus kali, merekapun bertasbih. Tanya Abdullah bin
Mas’ud: Apa yang telah kamu katakan kepada mereka.
Jawabnya: Aku tidak berkata apa-apapun kerana menanti
pandangan dan perintahmu.”
Berkata Abdullah bin Mas’ud: Mengapa engkau tidak
menyuruh mereka mengira dosa-dosa mereka dan memberi
jaminan pahala mereka tidak akan hilang sedikitpun?
Lalu beliau berjalan dan kamipun berjalan bersama.
Sehinggalah beliau tiba di salah satu lingkungan
tersebut. Beliau berdiri lantas berkata: Apa yang aku
lihat kamu sedang lakukan ini? Jawab mereka: Wahai Abu
Abdul Rahman, batu yang dengannya kami menghitung
takbir, tahlil dan tasbih. Jawab beliau: Hitunglah
dosa-dosa kamu, aku jamin pahala kamu tidak hilang
sedikitpun. Celaka kamu wahai umat Muhammad! Alangkah
cepat kemusnahan kamu. Para sahabat Nabi masih lagi
ramai, baju Baginda belum lagi buruk, bekas makanan
dan minuman Baginda belum lagi pecah. Demi jiwaku yang
berada ditanganNya, apakah kamu berada di atas agama
yang lebih mendapat petunjuk daripada agama Muhammad,
atau kamu semua pembuka pintu kesesatan.
Jawab mereka: Demi Allah wahai Abu Abdul Rahman, kami
hanya bertujuan baik. Jawab beliau: Betapa ramai yang
bertujuan baik tetapi tidak menepatinya. Sesungguhnya
Rasulullah telah menceritakan kepada kami satu kaum
yang membaca al-Qur’an namun tidak lebih daripada
kerongkong mereka. Demi Allah, aku tidak tahu,
barangkali kebanyakan mereka daripada kalangan kamu.
Kemudian beliau pergi.
Berkata ‘Amr bin Salamah: Kami melihat kebanyakan puak
tersebut bersama Khawarij memerangi kami pada hari
Nahrawan. [Riwayat ad-Darimi di dalam Musnadnya dengan
sanad yang dinilai sahih oleh al-Albani di dalam
Silsilah al-Ahadith as-Sohihah V:11]
Lihatlah betapa Abdullah bin Mas’ud membantah
perbuatan ibadah berzikir beramai-ramai yang diamalkan
kumpulan tersebut walaupun mereka pada asalnya
memiliki niat dan pandangan yang baik. Pada zahirnya
tiada yang buruk pada perbuatan mereka. Namun kerana
ia merupakan ibadah yang tidak ada contoh daripada
Nabi, maka ia ditolak. Bahkan Abdullah bin Mas’ud
memberi amaran betapa perbuatan bid’ah yang kecil akan
mengheret seseorang kepada bid’ah yang lebih besar.
Akhir kata perhatikanlah apa yang telah disebut oleh
Syeikh Yusuf al-Qaradawi: “Hendaklah seorang Muslim
dalam ibadahnya mengikut batasan yang ditentukan
untuknya. Tidak mencukupi hanya sekadar bertujuan
untuk keredaan Allah semata. Bahkan hendaklah ibadah
itu dilakukan dalam bentuk yang disyari’atkan Allah
dengan kaifiyyat (tatacara) yang diredaiNya. Janganlah
ibadah seorang Muslim itu berdasarkan apa yang direka
oleh manusia berdasarkan hawa nafsu dan sangkaan.”
Selanjutnya beliau berkata: “Tidak boleh sesiapapun
daripada imam-imam kaum muslimin betapa tinggi
sekalipun darjat ilmunya, demikian juga tidak boleh
mana-mana badan ilmu sekalipun hebat kedudukannya,
demikian juga bagi mana-mana institusi ilmu, atau
golongan daripada kaum muslimin samada kecil atau
besar, untuk mencipta ibadah yang baru dalam agama
Allah atau menokok-nambah ibadah yang ada dalam agama
atau mengubah cara yang dilakukan pada zaman
Rasulullah. Hal ini memandangkan pembuat syari’at
hanyalah Allah manakala ar-Rasul adalah penyampainya,
sedangkan kita hanyalah pengikutnya. Segala kebaikan
itu dalam al-ittiba’ (mengikut apa yang ditentukan
Allah dan rasulNya). [Al-Ibadah fil-Islam: 165-167]
Thursday, December 07, 2006
Pesanan Buat Diriku Yang Lupa
Pendahuluan
Alhamdulillah, pertama dan selama-lamanya marilah kita merafa’kan kesyukuran ke hadhrat Allah swt di atas kurniaan segala nikmat, yang jika manusia ingin menghitungnya, nescaya mereka tidak akan mampu. Kesyukuran yang tidak terhingga juga kita panjatkan kerana telah dipilih untuk mengecapi nikmat yang paling berharga; nikmat Islam dan Iman. Kedua-dua nikmat ini telah menjadikan kehidupan di dunia ini sesuatu yang bermakna dan kehidupan di akhirat pula suatu yang bahagia.
Lihatlah saudara, berapa ramai lagi manusia yang masih tidak dipilih untuk merasai nikmat ini dan mengecapi kemanisannya. Kehidupan mereka hanya untuk dunia yang sementara. Mereka mungkin bahagia, tetapi sengsara. Mereka gembira tetapi derita. Mereka kaya, tetapi papa. Mereka celik tetapi buta. Justeru, bersyukurlah saudara di atas kurniaan ini.
Syukur di atas hidayah sunnah
Namun, perhatikan juga berapa ramai mereka yang Islamnya hanya pada nama. Berapa ramai yang Islamnya hanya sekadar Islam baka yang menjadi warisan keturunannya. Berapa ramai yang amal ibadat dan tingkah lakunya tidak menepati tuntutan sunnah. Berapa ramai yang Islamnya masih bercampur gaul dengan unsur-unsur yang tidak asli, khurafat dan falsafah yang melampau. Justeru, bersyukur jugalah saudaraku di atas hidayah ini. Hati-hati kita telah digerakkan oleh Allah untuk memilih jalan sunnah ini. Saudara dapat lihat sendiri berapa ramai mereka yang Allah beri beri peluang mereka untuk belajar di Mekah ini, tetapi mereka masih belum mendapat memahami manhaj ini. Marilah kita doakan semoga Allah memudahkan kita dan menambahkan kefahaman kita terhadap amalan sunnah yang dituntut oleh Rasulullah saw. Kita mesti yakin dan percaya, inilah jalannya yang satu. Inilah golongannya yang satu. Inilah janji Baginda yang satu. Inilah jalan Ahl al-Sunnah wa al-Jamaah.
Tuntut ilmu
Saudaraku,
Tiada jalan untuk memahami agama ini kecuali dengan ilmu yang sahih. Agama tidak ditegakkan dengan angan-angan kosong, cerita-cerita dongeng, tipu daya dan kata nista. Tetapi agama ini ditegakkan dengan fakta dan hujah. Al-Quran & Sunnah itulah fakta dan hujah utama. Al-Quran dan Sunnah ini tidak akan difahami dan dimengerti jika kita hanya sekadar duduk diam menyepi, tanpa ada usaha menyusuli. Oleh itu, marilah saudara, kita penuhi hidup ini dengan menuntut ilmu. Menuntut ilmu tiada kadar masanya. Tiada had usianya. Tiada juga sempadan negara. Walau bidang apa pun yang menjadi pilihan hati, biarlah kita yang menjuarai. Namun al-Quran dan Sunnah mesti difahami dan diteladani.
Amal
Bak kata pepatah “Ilmu tanpa amal, ibarat pohon yang tidak berbuah”. Benar kata-kata ini. Apa guna saudara asyik menambahkan ilmu dan maklumat, tetapi amalan masih sekerat. Saudara pantas membaca hadis dan ayat, tetapi amalan masih lagi liat. Biarlah sedikit yang saudara tahu, tetapi yang sedikit itu saudara amalkan terlebih dahulu. Sedikit yang berterusan, lebih baik dari banyak yang berputusan. Semoga segala ilmu yang saudara pelajari, ianya dapat menjadi amalan diri dan sentiasa tersemat di hati. Kita pohon perlindungan supaya kita tidak termasuk di dalam golongan yang hanya pandai berkata-kata tetapi tidak dikota.
Dakwah
Saudaraku,
Islam ini bukan milik seseorang. Tiada siapa yang berhak untuk mendakwa bahawa Islam ini hanya miliknya seorang diri. Perhatikan mereka yang disekeliling saudara, apakah mereka tidak berhak tahu apa yang saudara telah tahu?. Apakah mereka tidak berhak beramal apa yang telah saudara amalkan?. Usah bersedap hati dengan ilmu dan amalan diri, sedangkan mereka masih tidak mengerti. Siapa lagi yang akan memberitahu mereka, kalau bukan saudara?. Siapa lagi yang akan mengajar mereka, kalau bukan saudara?. Siapa lagi yang akan mengajak mereka kalau bukan saudara?. Justeru, khabarkanlah kepada mereka, ajarlah mereka, ajaklah mereka, berkongsilah dengan mereka. Pimpin dan bimbinglah mereka. Inilah yang dikatakan da’wah.
Da’wah itu wajib ke atas setiap Muslim. Apa yang saudara tahu tentang agama ini sampaikanlah. “Ana tak pandai bagi kuliah”. “Ana tak tau ceramah”. Jangan jadikan ayat-ayat sebegini sebagai alasan. Orang yang mahu, mencari jalan, yang tidak mahu memberi alasan. Apakah saudara terlupa, menulis juga berda’wah. Mengajak ke majlis ilmu juga dakwah. Mengedar bahan-bahan agama, menampal risalah dan poster, sumbangan tenaga dan kewangan, menguruskan program dan sebagainya; ini juga adalah dakwah. Malah jangan terlupa, tingkah laku dan akhlak yang baik juga adalah dakwah. Bahkan inilah yang paling senang, tanpa modal dan pengalaman. Tetapi ia sangat berkesan. Oleh itu, apa yang penting, usaha dakwah mesti dijalankan, ianya mengikut keadaan dan kemampuan.
Dakwah Fardiyah
Setiap hari saudara bertemu manusia. Setiap hari saudara bertemu kawan. Setiap hari saudara bertemu rakan. Setiap hari juga saudara bersembang dengan kawan. Setiap hari saudara bersembang dengan rakan. Apa yang saudara sembang? Apa yang saudara bualkan? Jika saudara tidak pandai berceramah, jika saudara tidak pandai memberi kuliah, saudara masih lagi boleh lakukan dakwah fardiyah. Kemungkinan orang lain boleh buat sekatan dan menghalang program, orang lain mungkin boleh halau dan usir dari tempat pengajian, orang lain mungkin boleh menyekat sumber kewangan, tetapi apakah mereka boleh menghalang dan menyekat dakwah yang dilakukan secara fardiyah? Oleh itu, pilihlah sasaran, letakkan matlamat dan tujuan. Betapa untungnya saudara jika dapat mengajak, mengajar dan membimbing seseorang untuk memahami Islam yang tulen. Betapa banyak ganjaran yang saudara akan perolehi jika saudara menjadi asbab untuk seseorang itu memahami Islam dan sunnah.
Namun, dakwah fardiyah ini mesti dilakukan dengan penuh bijaksana. Jangan terlalu gopoh gapah. Saling berkenalan. Kaji dan fahami terlebih dahulu peribadi dan latar belakang mad’u. Jalinkan kemesraan, wujudkan kepercayaan, hulurkan khidmat bantuan, pamerkan kejujuran dan keikhlasan, amanah di dalam persahabatan. Kemudian barulah sampaikan mesej dakwah yang menjadi matlamat dan tujuan.
Pengkaderan
Kejayaan dan kekuatan di dalam sebuah organisasi tidak hanya diukur sejauh mana kejayaan yang dicapai sewaktu seseorang itu masih ada. Tetapi ia dilihat bagaimanakah generasi yang ditinggalkan selepas daripada ketiadaannya. Justeru, saudara perlu takut dan bimbang jika generasi selepas saudara adalah generasi yang lemah dan dayus.
Oleh itu, usaha pengkaderan mesti menjadi salah satu daripada agenda penting gerakan sunnah ini. Saudara perlu menerima hakikat bahawa sesuatu generasi itu akan pergi dan perlu diganti oleh generasi yang lain. Seseorang itu akan pergi, dan perlu diganti oleh orang lain. Bagaimana saudara ingin memastikan kelangsungan kerja dakwah ini jika saudara tidak menyediakan dan melahirkan generasi yang memahami manhaj dan sedar akan kepentingan menyebarluaskan manhaj ini. Satu rangka proses pengkaderan mesti disusun mengikut kesesuaian dan kemampuan saudara.
Jadilah da’ie bukan hakim.
Saudara adalah da’ie. Tugas da’ie adalah mengajak ke arah kebaikan, mengajak dan terus mengajak. Saudara bukan hakim untuk menghukum orang lain. Oleh itu, jangan terlalu cepat menghukum orang lain yang belum bersama-sama saudara di atas satu manhaj yang sama. Hari ini, mereka mungkin tidak bersama-sama saudara, malahan mungkin menentang dan memusuhi saudara. Tetapi siapa tahu apa yang akan berlaku esok, minggu depan, bulan depan, tahun depan dan masa akan datang. Jika saudara terus menghukum atau melabel mereka yang masih belum bersama-sama di atas satu manhaj yang sama, saudara sebenarnya telah menutup pintu dakwah malahan telah membina satu tembok penghalang antara saudara dan mereka. Bukanlah tugas saudara untuk memberi hidayah, kerana ia adalah hak milik Allah, tetapi tugas saudara ialah berdakwah.
Sebagai da’ie saudara mesti sentiasa bersikap sangka baik, rasa kasihan, bersabar dan tidak putus asa. Saudara mesti melihat rakan-rakan yang masih belum di atas manhaj yang sama dengan rasa kasihan kerana mereka masih belum diberi peluang untuk memahaminya. Bersangka baiklah bahawa suatu masa mereka juga tetap akan bersama. Jadi, apa yang perlu saudara buat? Tiada yang lain, kecuali terus mengajak dan sampaikan mesej dakwah kepada mereka. Syaratnya, mesti bersabar dengan segala dugaan dan tidak putus asa. Jangan lupa doa, kerana ia senjata yang sering dilupakan kekuatannya.
Hikmah dalam tindakan.
Buatlah sesuatu yang sesuai, dengan cara yang sesuai, kepada orang yang sesuai. Inilah hikmah. Berapa ramai mereka yang bukan tidak mahu mengakui kebenaran itu sabagai suatu kebenaran, tetapi mereka tidak boleh menerima bagaimana cara saudara menyampaikan kebenaran. Ya, saudara mungkin boleh berkata kepada mereka, lihatlah kepada apa yang disampaikan, bukan siapa yang menyampaikan dan bagaimana cara disampaikan. Tetapi apa pula yang akan saudara perlu kata kepada diri sendiri? Saudara mesti menunjukkan contoh yang baik, menggunakan uslub yang berkesan dan memilih perkataan yang sesuai. Jika saudara tidak suka orang lain melabelkan saudara, orang lain juga sama. Jika saudara tidak suka dengan cara penyampaian orang lain yang terlalu keras, mereka juga sama. Jika saudara tidak suka orang lain yang hanya pandai bercakap, tetapi tiada contoh teladannya, mereka juga sama. Marilah saudara, kita renung dan fikir kembali apakah cara dakwah kita selama ini memang benar-benar disukai dan boleh diterima oleh orang lain? Oleh itu, berhikmahlah dalam semua tindakan dan tutur bicara.
Tidak ta’sub
Manhaj Ahl Sunnah menyeru supaya manusia tidak boleh mempunyai sikap taasub dengan mana-mana mazhab dan pendapat para imam. Taasub di sini beerti, seseorang itu tetap berpegang dengan sesuatu pendapat dalam mazhabnya atau pendapat seorang imam, walaupun selepas dia mengetahui pendapat tersebut tidak tepat dengan dibentangkan kepadanya pendapat dan pegangan yang lebih tepat berdasarkan dalil-dalil syara’.
Sepertimana saudara menyeru orang lain supaya tidak taasub, maka saudara juga perlu mengawal diri sendiri supaya tidak terjerumus di dalam lubang taasub ini. Saudara tidak boleh bertaasub dengan mana-mana guru, ustaz atau tuan-tuan guru. Saudara juga tidak boleh bertaasub dengan mana-mana persatuan, pertubuhan, parti, jamaah dan sebagainya. Percayalah, sesungguhnya taasub itu membinasakan. Marilah kita “bertaasub” dengan dalil-dalil yang sahih.
Elakkan bersangka buruk dan cepat melabel
Elakkan kita daripada menjadi seorang yang hanya asyik tahu mencari kesalahan orang lain. Pantang orang lain melakukan sesuatu amalan, lantas mulut saudara terus berkata: “itu puak-puak bid’ah, puak tidak ikut sunnah, tidak faham sunnah, melawan sunnah dan sebagainya”. Tanpa ada usul periksa dan sebarang pertimbangan yang lain. Ya, yang sunnah kita katakan sunnah, yang bid ‘ah kita katakan bid ‘ah. Tetapi apakah semua orang yang melakukan amalan bid ‘ah, sekaligus ia terus boleh dicop sebagai ahli bid ‘ah?. Pernahkah kita terfikir yang kemungkinan dia tidak tahu, belum sampai pengetahuan kepadanya dan menurut kefahamannya apa yang dibuat itu sunnah dan ia melakukannya di atas niat untuk mengikuti sunnah. Saudara pula tidak pernah teringin untuk berkenalan dan bersembang dengannya. Seterusnya memberitahunya yang dia lakukan itu tidak ada di dalam sunnah.
Amalan dan ibadat harian.
Manhaj Ahl Sunnah bukan sekadar melarang manusia daripada melakukan amalan yang tidak terdapat di dalam ajaran sunnah, tetapi banyak juga amalan yang menjadi suruhan dan galakkannya.
Saudara yang mengaku ingin memahami sunnah, memperjuangkan sunnah dan membela sunnah, pernahkan menilai sendiri apakah amalan-amalan sunnah yang saudara amalkan dalam kehidupan saudara?
Berapa kali dalam seminggu saudara solat subuh berjamaah di masjid? Berapa kali dalam sehari saudara solat berjemaah di masjid? Berapa banyak ayat al-Quran yang saudara baca dalam sehari? Atau adakah membaca al-Quran menjadi amalan harian saudara? Apakah saudara selalu mengamalkan bacaan doa-doa yang ma’thurat pada waktu pagi dan petang? Berapa kali anda berpuasa sunat Isnin dan Khamis dalam sebulan? Berapa kali anda qiyam al-lail dalam sebulan? Banyak lagi soalan yang perlu anda jawab dengan tindakan. Saudara yang lebih kenal dengan diri saudara.
Saudara mungkin akan berkata: “Ini semua perkara sunat, syiekh!!”. Ya, memang ini perkara sunat, yang tidak wajib. Tetapi apakah bila saudara tahu itu perkara sunat, maka ia digalakkan untuk ditinggalkan? Atau pun sebaliknya. Tidakkah ini semua sebahagian daripada tuntutan sunnah?
Di mana sumber kekuatan rohani anda selain daripada anda mengidupkan amalan-amalan sunnah ini di dalam diri saudara terlebih dahulu. Jangan saudara asyik memerhatikan dan menyalahkan amalan orang lain, sedangkan saudara terlupa dengan amalan diri sendiri.
Saudara perlu ingat, rakan-rakan lain akan memerhatikan tingkah laku saudara yang dikatakan telah memahami sunnah. Saudara perlu memberikan contoh tauladan yang baik di dalam aspek ini.
Disiplin dan sikap
Mereka yang berjaya adalah mereka yang berdisiplin. Kejayaan pertama untuk mencapai kejayaan ialah kejayaan merubah sikap dan cara berfikir. Gerakan yang berjaya adalah gerakan yang mempunyai ahli-ahli dan tenaga penggerak yang berdisiplin dan mahu merubah sikap.
Saudara tidak perlu hairan dan bingung mencari sebab dan punca jika dakwah saudara tidak berkembang malahan menjadi semakin menguncup dan terus kaku layu. Mungkin sebab dan puncanya saudara yang tidak berdisiplin dan tidak mahu merubah sikap dan cara berfikir.
Apakah dianggap berdisiplin dan bersikap baik jika saudara telah merancang suatu aktiviti, tetapi saudara sendiri yang mengabaikannya? Apakah dikira berdisiplin jika tugasan yang sepatutnya saudara selesaikan hari ini tetapi esok baru siap. Tugasan minggu ini, tapi minggu depan baru siap. Tugasan bulan ini, tapi bulan depan pun tak siap. Tugasan dalam tahun ini, tapi tahun depan baru nak buat.
Apakah dikira berdisiplin, jika sepatutnya kerja dakwah yang telah ditetapkan, anda perlu lakukannya setiap bulan, tetapi apa yang anda buat ialah bulan ini buat –selepas ditanya berulang kali- bulan depan saudara tidak buat pula. Jika ini berlaku, di mana disiplin saudara?.
Ikut arahan
Kadang-kadang terfikir juga ada baiknya konsep “taat dan wala’ yang dipraktikkan oleh sesetengah pihak. Nampak jelas hasil dan kesannya. Tersusun juga gerakannya. Tetapi saudara –yang mengakui ingin memperjuangkan sunnah- disuruh buat sesuatu (tugasan berkaitan dakwah), bermacam alasan yang diberikan. Akhirnya kerja tersebut –yang saudara pun boleh buat- terpaksa dilakukan sendiri oleh “ketua” saudara. Akhirnya “ketua” ini terpaksa menyelesaikan tugas rakan-rakannya, di samping berusaha untuk melaksanakan fungsinya yang lain sebagai “ketua”. Bayangkan jika bukan saudara saja, yang melakukan perkara ini, tetapi dua tiga rakan saudara yang lain juga melakukan perkara yang sama. Maka “ketua” ini terpaksa melakukan kerjanya sendiri, kerja saudara dan kerja rakan-rakan saudara di dalam satu gerakan yang sama.
Saudara jangan pula tersalah anggap dengan konsep ini. Sememangnya taat dan wala’ kita yang utama hanyalah kepada Allah dan RasulNya. Tetapi apakah taat dan wala’ ini menghalang saudara daripada mengikuti pandangan dan arahan “ketua” saudara di dalam perkara kebaikan? Saudara juga berhak untuk menyuarakan pandangan saudara dan bertanya. Kemungkinan apa yang difikirkan oleh “ketua” saudara tidak sama dengan apa yang saudara fikirkan, natijahnya apa yang dilihat oleh ketua, tidak dilihat oleh saudara. Maka keputusannya juga mungkin tidak sama.
Musyawarah
Justeru, di sinilah kepentingan musyawarah. Senantiasa keputusan yang dibuat hasil daripada musyawarah, lebih tepat. Cuma saudara perlu juga berdisiplin di dalam musyawarah. Jika ada sebarang ketidakpuasan hati, tidak setuju, bangkangan, kritikan, pandangan dan cadangan, saudara perlu suarakan dalam musyawarah. Tiada siapa yang tahu apa yang terpendam dalam benak fikiran dan hati saudara. Apabila keputusan telah disepakati hasil daripada perbincangan di dalam musyawarah, saudara perlu patuh, walau pun keputusan tersebut pada asalnya saudara tidak setuju. Tetapi apabila ia telah menjadi keputusan mesyuarat, masing-masing perlu berusaha berganding bahu melaksanakannya. Inilah sebahagian daripada disiplin musyawarah. Elakkan daripada sikap ‘cakap belakang’. Bila ditanya dalam mesyuarat, semuanya diam membisu tanda setuju. Tapi selesai mesyuarat, ada suara-suara sumbang di belakang pintu. Tidak setuju ini dan itu. Petah pula berkata sepatutnya begini dan begitu.
Pengurusan masa
Selalu orang berkata: “masa tidak cukup”, “ana sibuk ni”, “ana tak sempat”. Betulkah masa saudara tidak cukup? Kenapa saudara melihat orang lain seakan-akan lebih masanya? Berapa banyak masa yang saudara dapat? Betulkah saudara betul-betul sibuk atau menjadi penyibuk? Betulkah saudara tidak sempat atau buat kerja tak kena tempat?
Saudara sendiri yang tahu jawapannya. Ya, saudara adalah pelajar, tetapi saudara juga adalah pendakwah. Perlukah saudara abaikan pelajaran semata-mata untuk berdakwah? Atau patutkah saudara hanya tumpukan pelajaran hingga abaikan tugas dakwah? Atau mungkinkah belajar itu sebahagian daripada tuntutan dakwah?
Pelajaran adalah perkara pertama, tetapi tidak semestinya dakwah menjadi perkara kedua. Kedua-dua ini perlu diberikan tumpuan. Saudara yang Allah telah berikan sedikit kesedaran dan kefahaman untuk menelosori jalan sunnah, tidak sepatutnya bersikap diam diri dan beramal untuk diri sendiri sahaja. Berikan sumbangan agar orang lain juga turut memahaminya.
Usah lagi beri alasan yang saudara tidak punyai masa. Hitung kembali ke mana masa anda telah habiskan seharian. Berapa lama saudara tidur kembali selepas solat Subuh? Berapa lama masa saudara makan di kantin, HS cafe, “kubur” dan lain-lain tempat lagi? Berapa lama masa saudara menonton tv, vcd dan astro? Berapa lama masa saudara bersembang kosong di masjid? Berapa lama masa saudara bermain computer game, Fifa dsb?
Tidak perlu jawab dengan lisan, tetapi buktikan dengan tindakan. Hargailah masa saudara.
Kewangan
Tidak dapat dinafikan bahawa wang menjadi keperluan di dalam melicinkan perjalanan dakwah. Dunia hari ini, segala-galanya adalah wang, tetapi bukanlah wang itu segala-galanya. Jangan pula disebabkan tiada wang, maka usaha dakwah pun tidak berjalan. Bersembang dan bercakap dengan rakan-rakan tidak memerlukan modal. Jadikan ia sebagai salah satu dakwah.
Oleh itu, aktiviti-aktiviti yang boleh memberikan sumber kewangan perlu juga diberi perhatian agar gerak kerja dakwah ini dapat berjalan dengan lebih sempurna dan lancar. Mereka yang terlibat pula tidak akan berasa tertekan sehingga terpaksa mengeluarkan duit sendiri. Rancang projek ekonomi yang dapat memberikan sumber kewangan.
Pelajari kemahiran sampingan
Ia tidak penting, tetapi ia perlu. Gunakanlah kesempatan yang ada untuk saudara tambahkan kemahiran-kemahiran sampingan (softskill). Kemahiran-kemahiran ini sebenarnya banyak boleh membantu saudara dalam melaksanakan dakwah dan menajdikan organisasi dakwah saudara menjadi lebih tersusun. Antara kemahiran yang saudara boleh pelajari ialah kemahiran berorganisasi, kemahiran komunikasi, kemahiran membuat keputusan, kemahiran mesyuarat, menguruskan stress, menguruskan kerja dan waktu, kemahiran komputer dan sebagainya.
Akademik
Jangan menjadikan alasan saudara terlibat dalam gerakan dakwah, maka saudara tidak dapat berikan tumpuan terhadap akademik. Saudara mempunyai peluang yang baik untuk meningkatkan kualiti diri saudara apabila saudara terlibat dalam gerakan dakwah sunnah ini. Jika rakan-rakan saudara fokusnya hanya akademik, maka tidak hairanlah jika dia cemerlang dalam akademik. Tetapi jika saudara yang terlibat dengan gerakan dakwah ini, masih mampu menunjukkan prestasi akademik yang baik, sebenarnya saudara adalah lebih cemerlang. Saudara akan lebih bijak untuk menghargai masa yang ada. Saudara akan lebih tahu bagaimana menetapkan keutamaan kerja. Saudara akan ingin tahu bagaimana teknik studi yang lebih berkesan. Jika anda dapat mengekalkan prestasi yang baik dalam akademik, sebenarnya ia juga salah satu daripada dakwah bil hal.
Isu semasa dan masalah sosial
Kita bukanlah sebuah gerakan yang hanya sekadar melarang “usalli” atau “menggerakkan jari”. Untuk mengelakkan tohmahan yang seperti ini dilemparkan, saudara perlu peka dengan isu semasa yang berkaitan dengan al-Deen dan masalah sosial yang berlaku di sekitar saudara. Gerakan sunnah adalah gerakan yang syumul lagi menyeluruh. Saudara mengajar orang cara solat yang betul mengikut sunnah nabi, saudara juga perlu mengajak orang yang tidak solat. Saudara mengajar cara berpakaian mengikut sunnah, saudara juga perlu menegur mereka yang berpakaian punah ranah (baju singkat, nampak pusat, seluar ketat, kain sendat). Saudara mengajar orang doa menaiki kenderaan, saudara juga perlu bertindak apabila semakin banyak pasangan yang belum berkahwin menunggang dan membonceng motor bersama-sama dalam kawasan saudara (kampus).Dalam erti kata yang lain, saudara melakukan amar ma’ruf, saudara juga melakukan nahi mungkar.
Saudara juga perlu peka dengan isu semasa yang berkaitan dengan Islam. Apa tindakan saudara terhadap isu murtad, IFC, Islam liberal, isu Palestin, masalah keruntuhan akhlak remaja dsb. Jangan apabila saudara melibatkan diri dalam gerakan sunnah ini, saudara menjadi lesu dan hanya dilihat sebagai mementingkan perkara-perkara tertentu sahaja. Misalnya, di mana hendak diletakkan tangan ketika qiyam, turun kaki atau lutut dahulu ketika sujud, berdoa sapu muka atau tidak dsb. Saudara mesti mempamerkan bahawa gerakan sunnah ini adalah gerakan tajdid yang boleh disertai oleh semua golongan.
Semarakkan arus tajdid ini.
Arus dan gelombang tajdid semakin bergelora di bumi
Ayuh saudara, mari kita sertai dan semarakkan arus tajdid ini. Ajaklah generasi baru Islam untuk bersama-sama saudara di atas manhaj ini. Berilah apa sahaja sumbangan saudara yang termampu kepada arus tajdid. Islam tidak akan rugi dan kalah jika saudara tidak membantu memperjuangkannya kerana janji Allah dan RasulNya pasti akan berlaku. Islam yang tulen akan tetap menang, oleh itu biarlah kita menang bersama-sama dengan kemenangan Islam..
Penutup
Akhirnya, penulis ingin mengambil kesempatan ini untuk memohon maaf kepada semua pihak di atas segala kesalahan yang pernah dilakukan sama ada secara sedar atau pun tidak disedari.
Setinggi-tinggi penghargaan dan terima kasih kepada semua teman-teman yang telah memberikan teguran, sokongan, bantuan, tunjuk ajar dan nasihat selama ini. Kalian semua merupakan sebahagian daripada watak-watak penting di dalam lakaran hidupku. Kalian semua telah menjadikan hidupku ini ceria dan bermakna. Semoga ukhuwah yang terjalin ini akan terus mekar dan berkembang indah sehingga ke akhirnya
Doakan pemergian saya ke tanah haram, Makkah al-Mukarramah ini dapat memberikan sesuatu yang amat bermakna di dalam usaha saya untuk menuntut ilmu. Doakan semoga Allah memberikan kefahaman kepada saya dan mudahkan saya di dalam menuntut ilmu. Doakan juga kepulangan saya nanti adalah kepulangan yang dapat memberikan sumbangan kepada agama dan umat serta kepada negara.
* Pesanan ini ditulis dan ditujukan khas kepada diri saya sendiri. Jika adanya sedikit manfaat kepada teman-teman sekalian, maka terimalah ia sebagai satu lontaran idea dan pengalaman.
Yang jauh di perantauan,
Abu Ubaidah,
Mina, Makkah al-Mukarramah.