Tuesday, September 12, 2006

Promosi Hebat Tak Ternilaikan

oleh: ibn fadhli

Subhanallah. Ramadhan al-Mubarak. Akhirnya ia datang lagi. Nikmat dan rahmat yang tak terkirakan oleh Allah buat hamba2Nya. Sangatlah bertuah bagi mereka yang dapat membuat persiapan bagi menghadapi bulan yang mulia ini. Hendak dinyatakan manfaat dan kepentingannya, jawabnya, berjela-jela perlu dibaca coretan ini.

Secara ringkas, bulan Ramadhan bagaikan satu peluang keemasan bagi umat islam untuk mencapai matlamat ubudiyyah kita di dunia ini.

Bagaikan sebuah kompleks membeli belah yang sedang mengadakan jualan harga runtuh dengan pelbagai promosi yang hebat dan memukau mata. Diskaun diberikan pada kadar yang tinggi hingga membuatkan pengunjung terliur, rambang mata memilih apa yang hendak dibeli. Banyak hadiah juga diberikan kepada pengunjung-pengunju ng yang bertuah apabila membeli pada kadar tertentu. Juga untuk mereka yang menjadi ahli, akan mendapat layanan istimewa beserta diskaun pembelian dan sebagainya.

Betapa istimewa peluang yang diberikan sehingga kompleks tersebut akan dipenuhi ramai pengunjung dalam penggal promosi tersebut. Pastinya pengunjung-pengunun g tersebut tidak mahu melepaskan peluang keemasan ini.

Andai sedemikian sambutan kepada promosi jualan murah di kompleks membeli belah. Inikan lagi promosi yang Allah berikan buat umatnya. Pelbagai diskaun diberikan. Hadiah yang sangat tak ternilai. Setiap amalan yang dilakukan, digandakan pahalanya. Dosa-dosa diampunkan. Pintu syurga dibuka. Syaitan-syaitan diikat. Malam yang lebih baik dari seribu bulan. Dan pelbagai lagi hadiah dan promosi yang menarik menanti umat Islam di bulan Ramadhan al-Mubarak.

Tak cukup lagikah?

Ke mana agaknya hati-hati kita sekarang terikat. Ujian-ujian mid-term, assignment2( bagi pelajar2), projek2 dan sebagainya. Tolaklah ke tepi pemikiran sebegini. Kita hidup tidak lain untuk mengharapkan redhaNya. Melaksanakan ibadah asas tuntutanNya. Semua itu keperluan dunia tidak dinafikan. Tetapi, ruang yang luas ada untuk kita tumpukan perhatian agar dapat bersedia menghadapi kedatangan Ramadhan.

Ini antara masalah yang dapat dikenal pasti. Di mana kesedaran yang kurang akan adanya promosi istimewa ini. Malah ada yang menganggapnya tak lebih dari bulan yang kita perlu berpuasa. Sifir mereka hanyalah, Ramadhan=Puasa. Sayang seribu kali sayang.

Lebih teruk dari itu, ada yang malah langsung tidak melaksanakan ibadah puasa. Dan ini benar-benar membawa kemurkaan ke atas mereka kerana meninggalkan salah satu kewajipan sebagai seorang muslim.

Masalah kedua pula, apabila dilaksanakan puasa itu tidak sesuai penetapan sunnah Rasulullah shallallahu 'alahi wa sallam. Apa signifikannya hal ini pula? Subhanallah, pastinya kesemua kita mengharapkan ibadah kita diterima Allah dengan sebaik-baik kualiti agar mendapatkan ganjaran yang dijanjikan. Dan antara syarat utama suatu ibadat itu diterima ialah apabila ia menepati dua syarat iaitu IKHLAS dan TEPAT.

IKHLAS: menumpukan seluruh perhatian atas ibadah kita hanya kerana Allah dengan ihsan

TEPAT: menepati apa yang ditunjukkan oleh Rasulullah melalui hadis-hadis yg sahih

Nilaian ikhlas bukanlah sesuatu yang boleh diukur secara zahir. Namun kaedahnya mudah difahami dan insyaallah, kita doakan, martabat Ihsan itu menjadi milik kita. Namun, perkiraan akan tepatnya sesuatu ibadah diukur dengan ilmu. Tak boleh tidak, kita perlu memahami asas bukti bagi amalan-amalan kita agar ianya menepati sunnah yang diajarkan oleh rasulullah. Sedangkan kita tahu baginda yang diberikan wahyu dan diberi petunjuk sebagai contoh terbaik. Apatah lagi yang melibatkan urusan ibadah. Pastinya, cara bagindalah yang menjadi cara perlaksanaan yang Allah mahukan kita mengikutinya.

Sedar atau tidak, perkara ini juga amat dititik beratkan oleh rasulullah. Sebelah pihak yg tidak mengambil berat langsung. Dan sebelah lagi, melakukannya tidak seperti yang ditunjukkan oleh rasulullah. Allahua'lam, kedua-dua pihak mungkin menghadapi beberapa kesulitan yang menyebabkan mereka sedemikian. Namun, hakikatnya, kedua-dua permasalahan ini perlu diberi perhatian.

Biar kita bersungguh-sungguh untuk melaksanakan ibadah puasa dengan ikhlas. Dalam masa yang sama, setiap ibadah kita usahakan agar mendekati sunnah nabi yang kita cintai.

Tidaklah Allah beratkan ke atas hambanya dengan sebarang amalan yang mebebankan.

Antara kekeliruan amalan di bulan puasa, sebahagiannya:

1. Betul ke tgh pose tak boleh masukkan apa dlm rongga2 badan, spt telinga dan sbgnya?
2. Betul ke makruh mandi lepas asar?
3. Kalau dah masuk imsak tak boleh makan lagi ek?
4. Nak kena lafaz niat ke?
5. Doa bukak puasa sebenarnya camne?
6. Kelebihan bagi setiap malam2 ramadhan?

Ini mungkin belum masuk persoalan ibadah qiamul-lail (solat terawih), dan sebagainya.

Subhanallah, Islam ini benar2 menuntut kita untuk memahaminya dengan ilmiah beserta sabar, ikhlas dan tawaduk. Tiada manfaatnya berselisih akan perkara2 di atas seperti yang sering berlaku kebelakangan ini. Lapangkan dada dan terima yang haq. Pastinya kita mampu menilai dengan rasional di atas hujah ilmiah dan menolak tepi unjuran emosi.

Kerana tunjang kesepakatan kita adalah tauhid kepada Allah. Dan pegangan utama kehidupan kita adalah kalam-Nya dan sunnah rasul-NYa. Dari situlah, kita bina kesatuan di atas perbezaan yang tidak dapat tidak, ianya tetap akan berlaku.

Insyaallah, kita doakan agar Allah sentiasa terus memberikan hidayah dan taufiq-Nya di atas jalanNya yang lurus ini. Dan kita dijauhkan dari maksiat kehidupan duniawi. Dan dikurniakan upaya untuk melaksanakan semaksima mungkin ibadah di bulan Ramadhan kelak.

Wallahu a'lam.

Barakallahu fikum.
p/s: ini sekadar pandangan dhaif dari saya. salah silap harap ditegur.

No comments: