Friday, May 01, 2009
Thursday, April 30, 2009
Saturday, April 18, 2009
Nasihat Berharga Pegawai Jakim Kepad Ust Zamihan
Nasihat yang baik kepada Ust Zamihan Al-Ghari untuk mengelakan beliau dari terjerumus ke fitnah Syiah.
Wallahualam.
Friday, January 30, 2009
INTIS Masuk Media! WEB TV Kementerian Pelajaran Malaysia
Liputan ini dibuat ketika program Kem Solat Remaja Bestari 2009 di Masjid Hasanah Bangi anjuran INTIS Consultant.
Untuk melihat berita asal, klik di sini
eduwebtv.com
layari laman sesawang INTIS Consultant
http://intisonline.com
Wednesday, December 24, 2008
Rakaman Audio- Daurah Musim Cuti Ke 5
a) Asyairah-Sejarah Dan Kedudukan Di Sisi ASWJ-Ustaz Arif Nazri
b) Kepentingan Ilmu Dan Mengikut Sunnah-Ustaz Adli
c) Membina Masyarakat Rabbani-Ustaz Muhammad Yatim
d) Method Daie Menangangi Masalah Dalam Dakwah-Ustaz Hairil Irza dan Ustaz Abdul Rahim
e) Politik Islam- Sejarah Politik Malaysia dan tinjauan dari perspektif Islam-Ustaz Minghat Mahmut
f) Menggapai Keluarga Islami-Ustaz Minghat Mahmut
Layari intisonline.com
Saturday, December 20, 2008
Konvensyen Sunnah Ke 4 Di Melaka
Konvensyen Sunnah Ke 4
Tajuk: Ahlus Sunnah Wal Jamaah- Hubungan Sesama Mereka Dan Hubungan Dengan Masyarakat
28 Disember 2008/ 30 Zulhijjah 1429
Kampus UNIKL, Taboh Naning,
78000 Alor Gajah
Melaka
ATUR CARA
08.00 pagi : Pendaftaran Peserta
08.30 – 08.40 pagi : Ucapan Alu-AluanPengerusi Majlis
Ustaz Hidayat Bin Shafie
08.40 – 08.50 pagi : Ucapan Pengerusi Badan Kebajikan IBH
08.50 – 09.00 pagi : Ucapan Wakil UniKL
09.00 – 10.30 pagi : Taa’ruf
· Ucapan Wakil Negeri Perak
· Ucapan Wakil Negeri Selangor
· Ucapan Wakil Wilayah Persekutuan
· Ucapan Wakil Negeri Sembilan
· Ucapan Wakil Negeri Pahang
· Ucapan Wakil Negeri Johor
· Ucapan Wakil Negeri Perlis
· Ucapan Wakil Negeri Kelantan
· Ucapan Wakil Negara Singapura
· Ucapan Wakil Negeri Pulau Pinang
· Ucapan Wakil Wilayah Selatan Thai
· Ucapan Wakil Institut Imam Shafie (INTIS Consultant)
· Ucapan Wakil Negeri Terengganu
10.30 – 11.00 pagi : Rehat
11.00 – 12.45 pagi :
PEMBENTANGAN KERTAS KERJA KONVENSYEN SUNNAH KE 4
Ahlussunah Wa al-Jamaah
(Hubungan Sesama Mereka dan Hubungan Dengan Masyarakat)
Oleh
Ustaz Fathul Bari
12.45 – 02.00 petang : Makan Tengahari & Solat Zohor
02.00 – 04.00 petang :
Foram & Sesi Soal Jawab
Pengerusi : Ustaz Asyraf Mukhlis Minghat
Ahli Panel : 1. Dr Abdullah bin Yasin
(Pensyarah IPTIPS)
2. Ustaz Muhammad Adli Musa
(An-Nidaa’)
3. Ustaz Minghat Mahmut
(Penasihat IBH)
04.00 – 04.30 petang : Minum Petang
04.30 – 05.00 petang : Solat Asar
05.00 – 06.00 petang : Tazkirah
Ustaz Ghazali bin Tahir
(Institut Tahfiz Al-Quran Al-Mizan)
06.00 – 09.00 malam : Solat Maghrib/Makan/Solat Insya’
09.00 – 11.00 malam :
Ucaptama & Penutup
Ybhg Dr Azwira Abdul Aziz
JAZAKALLAH KHAIRA KATIRAArah ke UNIKL Melaka dari Tol Simpang Ampat/Tol Alor Gajah Dari Tol Simpang Empat, terus ke bulatan--> Di bulatan ambil kanan (pukul 3)--> Teruskan perjalanan dan jangan belok ke mana-mana hingga bertemu papan tanda menunjukkan UNIKL Micet di sebelah kiri anda--> Belok ke kiri dan teruskan hingga bertemu simpang tiga--> Belok kiri. Peta boleh dilihat di sini
View Larger Map
View Larger Map Peta ke UNIKL Micet Dari Tol Simpang Empat
Sebarang persoalan, sila hubungi
Setiausaha Institut Ibnu Hajar (IBH)
016-6186310
Untuk sumbangan kewangan: Institut Ibnu Hajar 554110100995 Maybank
Tuesday, December 16, 2008
Saturday, November 01, 2008
Jadual Yusof Estess Di Malaysia
TITLE | DATE & TIME | VENUE |
Challenges for Modern Muslims in Da’wah | Sunday, 23 Nov 2008 9am – 11am | MBSA Shah Alam |
Reviving The Sunnah | Sunday, 8pm – 10pm | Masjid Wilayah KL |
The Truth About Muslims: All you wanted to know but were afraid to ask | Monday, 24 Nov 2008 8pm – 10pm | MBSA Hall, Bukit Jelutong |
Life: A Prison or Paradise ? | Tuesday, 25 Nov 2008 8pm – 10pm | Masjid USJ 2, Subang Jaya
|
Terrorism, Islam in The West | Wednesday, 26 Nov 2008 8.15pm – 10pm | Al-Nidaa’ Office, Taman Tun Dr. Ismail |
Faith, Science & Common Sense | Friday, 28 Nov 2008 8pm – 10pm | Telekom Malaysia HQ, Multipurpose Hall |
For more info, please email Pn. Ruhashimah (the person in-charge) at shimaderus@yahoo. co.uk
Tuesday, October 28, 2008
Daurah Musim Cuti 5: 3-5 Disember
Daurah Musim Cuti Ke 5- 12-14 Disember
21 11 2008Daurah Musim Cuti Ke 5 12-14 Disember
Di Madrasah Darul Hadis, Kampung Brisu, Melaka
Tentatif Program
12 Disember 2008 (Jumaat)
3.00pm Kehadiran peserta
4.30 Solat Asar
6.00 Rehat
6.30 Makan Malam
7.00 Maghrib
7.30 Pendaftaran
8.30 Solat Isya’
9.00 Taklimat, Sesi Ta’aruf & Pembahagian Kumpulan
10.00 Minum Malam & Rehat
13 Disember 2008 (Sabtu)
5.00am Qiamullail
6.00am Subuh
6.30 Tazkirah
8.00 Persiapan Diri
Sarapan
9.00 KULIAH DASAR 1: (AQIDAH) Asya’irah & Maturidiyyah di sisi Ahl Sunnah
10.30 Minum Pagi
10.45 KULIAH DASAR 2: (IBADAH) Bagaimana Berinteraksi dengan Sunnah
12.15 Makan Tengah Hari
1.00 Qailulah(Power -Nap) & Rehat
1.30 Zohor
1.50 Taklimat Bagi Slot Khas
2.20 LDK 1
4.30 Asar (Bagi Bukan Musafir)
4.50 LDK 2
5.15 Minum Petang
5.30 Riadah
6.00 Persiapan Diri
7.40 Maghrib
8.00 Makan Malam
8.50 Isya’ (Bagi Bukan Musafir)
9.15 KULIAH DASAR 3 : (AKHLAK) Forum: Pendakwah Bermasalah?
11.00 Minum Malam & Rehat
14 Disember 2008 (Ahad)
5.00am Qiamullai
6.00 Subuh
6.30 Tazkirah
7.00 Riadah
8.00 Persiapan Diri
Sarapan
9.00 KULIAH DASAR 4 : (FIQH) Fiqh Politik
10.30 Minum Pagi
10.45 Taklimat & Slot Khas
12.15pm Makan Tengah Hari
1.00 Qailulah(Power -Nap)
1.30 Solat Zohor
2.00 Sambungan Slot Khas
4.30 Asar (Bagi Bukan Musafir)
4.50 Pengumuman & Ulasan bagi Slot Khas
5.00 Minum Petang
5.15 Riadah
6.30 Makan Malam & Persiapan Diri
7.00 Maghrib
8.00 KULIAH DASAR 5 : (KELUARGA) Menggapai Keluarga Islami
Makan Malam
8:50 Isya’ (Bagi Bukan Musafir)
9:15 Resolusi
11:00 Minum Malam & Rehat
Penyertaan adalah PERCUMA
Penyertaan terhad kepada 60 orang peserta. (30 lelaki, 30 perempuan)
Tarikh tutup penyertaan ialah 8 Disember 2008
Untuk pendaftaran sila hubungi saudara Masri 0132506391
Kemudahan tempat tinggal disediakan, sila bawa peralatan tidur seperti bantal, selimut, tilam dan lain-lain yang berkaitan.
Sila bawa peralatan mandi seperti berus gigi, ubat gigi, sabun dan lain-lain.
Apa yang perlu dibawa?
Pakaian- pakaian untuk ibadah, belajar dan bersukan.
Peralatan- alat tulis (buku nota, pen, pensel dan lain-lain).
Al-Quran
Di galakkan membawa buku-buku akidah, feqh dan lain-lain sebagai bahan rujukan.
Pihak penganjur menyediakan pengangkutan dari Stesen Bas Tampin dan stesen kereta api Tampin ke Madrasah Darul Hadis. Peserta di harapkan dapat berkumpul di stesen Bas Tampin dan Stesen Kereta Api Tampin,
Mereka yang hadir dari Kuala Lumpur dan Johor Bharu, boleh menaiki Bas Transnasional yang akan berhenti di stesen Bas Tampin.
Mereka yang menaiki keretapi perlu berhenti di Stesen Kereta Api Tampin.
Mereka yang menaiki bas dan turun di Terminal Seremban dan Melaka Sentral, boleh menaiki bas dari Terminal Seremban atau Melaka Sentral terus ke Stesen Bas Tampin.
Mereka yang menaiki kenderaan persendirian, sila rujuk peta di bawah:
Petunjuk arah secara ringkas dari Tol Simpang Ampat:
Dari tol Simpang Ampatà Ke Roundabout, ambil kiri (pukul 9)–>Sila ikut lorong kanan sehingga bertemu lampu isyarat, dan belok kanan –>Teruskan perjalanan (jangan belok ke mana-mana, jalan terus) hingga bertemu dengan Pekan Brisu, belok kiri –>Teruskan perjalanan, pandu dengan perlahan-lahan, anda akan bertemu dengan masjid (di sebelah kanan) dan teruskan hingga bertemu dengan tanah perkuburan Islam (di sebelah kiri), Madrasah Darul Hadis di sebelah kanan anda.
Monday, October 27, 2008
Berita gembira buat semua penyokong dan pendokong, mahupun pembaca weblog INTIS/YAPIS. Kini INTIS sudah mempunyai laman sesawang rasmi dengan domain dan hosting sendiri.
Sila layari
http://intisonline.com
Tuesday, October 21, 2008
SEMINAR PENGHAYATAN SUNNAH
SEMINAR PENGHAYATAN SUNNAH
PADA : 29 OKTOBER 2008 (RABU)
MASA : 8.00 PAGI – 1.00 TENGAH HARI
TEMPAT : DEWAN WARISAN, KANGAR
ATURCARA PROGRAM
8.00 PAGI : KETIBAAN PESERTA-PESERTA
8.30 PAGI : PERASMIAN PROGRAM
OLEH : Y.A.B MENTERI BESAR PERLIS
8.45 PAGI : PEMBENTANGAN PERTAMA DAN SOAL JAWAB
TAJUK : AS-SUNNAH ; PENGENALAN SERTA PRINSIPNYA
OLEH : DR MOHD ASRI BIN ZAINUL ABIDIN
MUFTI KERAJAAN NEGERI PERLIS
10.00 PAGI : REHAT (JAMUAN PAGI).
10.30 PAGI : PEMBENTANGAN KEDUA DAN SOAL JAWAB
TAJUK : AMALAN-AMALAN SUNNAH YANG
DITINGGALKAN
OLEH : DR AZWIRA BIN ABDUL AZIZ
PENSYARAH KANAN UKM
11.45 PAGI : PEMBENTANGAN KETIGA DAN SOAL JAWAB
TAJUK : BIDAAH ; SATU PENILAIAN…
OLEH : USTAZ FATHULBARI MAT JAHYA
PENDAKWAH KEMEN. LUAR ARAB SAUDI
1.00 TGHR : MAKAN TENGAH HARI
MAJLIS BERSURAI
Untuk Pertanyaan Sila Hubungi: Abu Syu’aib :019-2582874
Wednesday, October 15, 2008
MAKLUMAN
DENGAN INI ADALAH DIMAKLUMKAN BAHAWA LAMAN INTIS CONSULTANT & TRAINING TELAH BERPINDAH KE LAMAN YANG BARU . SILA LAYARI:
http://intisonline.wordpress.com/
SEMOGA UKHUWAH YANG TERBINA BERTERUSAN ..INSYALLAH
Thursday, August 21, 2008
Ta'lim Sunnah Siri II - Golongan Menyimpang Dari Sunnah


20hb September 2008, Sabtu
08.30 am : Pendaftaran peserta & taklimat aturcara program
09.00 am : Ceramah 1 : Ahlus Sunnah wa Al-Jama’ah: Cabaran Dan Penerimaan Masyarakat (Ustaz Fadlan Mohd Othman)
10.45 am : Rehat
11.00 am : Ceramah 2 : Bahaya Syi’ah kepada Ummat (Kapten Hafiz Firdaus)
12.45 pm : Qoilulah & solat Zohor
02.00 pm : Ceramah 3 : Khawarij Moden (Dr Azwira Abd Aziz)
03.45 pm : Perbincangan & Resolusi
05.00 pm : Rehat
05.30 pm : Tadarrus dan Tadabbur al-Quran
07.00 pm : Ifthar & solat Maghrib
07.35 pm : Makan Malam
08.30 pm : Solat ‘Isya dan Tarawih
p/s: Program berakhir dengan makan malam selepas Maghrib (BUKAN jam 10 mlm seperti dalam iklan) dan peserta tidak tertakluk untuk mengikuti Isya' dan Tarawih di situ.
Thursday, August 07, 2008
Tawaran Istimewa Bulan Sya'ban
Satu perkara yang penting dan perlu diberi perhatian ialah segala bentuk ibadah ini tidak akan diterima oleh Allah swt melainkan jika ia dilakukan dengan penuh keikhlasan serta menepati cara yang dilakukan dan diperintahkan oleh Rasulullah saw. Maka sebarang bentuk ibadah yang tidak memenuhi dua syarat ini, tidak akan diterima oleh Allah, apatah lagi untuk diberikan ganjaran. Allah Azza wa Jalla berfirman:
Maksudnya: “Maka barangsiapa yang percaya dan mengharapkan pertemuan dengan Tuhannya, hendaklah dia melakukan amalan soleh dan janganlah mempersekutukan sesiapa pun di dalam ibadah kepada Tuhannya” (al-Kahfi: 110).
Al-Imam Ibn Kathir (w 774) ketika menafsirkan ayat ini menyatakan bahawa: ((Sesiapa yang mengharapkan ganjaran serta balasan yang baik hendaklah dia melakukan amalan yang bertepatan dengan syariat Allah, dan hanya kerana Allah (ikhlas) serta tidak ada sekutu bagi-Nya, dan inilah dua rukun untuk diterima segala amalan, iaitu mesti dilakukan dengan ikhlas kepada Allah dan menepati syariat yang dibawa oleh Rasulullah saw)).
Hal ini dikuatkan lagi dengan pendapat para ulamak, diantaranya ialah al-Fudhail bin ‘Iyadh: ((Sesungguhnya amalan yang dilakukan dengan penuh keikhlasan tetapi tidak tepat, maka ia tidak akan diterima, dan jika dilakukan dengan tepat tetapi tidak ikhlas, ia juga tidak akan diterima, sehinggalah ia dilakukan dengan penuh keikhlasan dan tepat. Dan ikhlas itu ialah apabila ia dilakukan hanya kerana Allah Azza wa Jalla, dan tepat itu pula ialah apabila dilakukan menepati sunnah Rasulullah saw)).
(Rujuk: Ibn Rejab, Jami’ al-ulum wa al-hikam (Beirut: Al-Maktabah al-‘Asriyah, cet. 3, 2000), hal. 15)
Bersempena dengan kedatangan bulan Sya’ban ini marilah kita bersama-sama merebut peluang untuk meningkatkan ibadah kita. Namun, dalam keghairahan beribadah ini, dua syarat utama yang telah disebutkan di atas tidak harus diabaikan begitu saja. Mencontohi Rasulullah saw dalam melakukan ibadah dan dilakukan hanya semata-mata kerana Allah merupakan jalan selamat bagi memastikan ibadah yang diamalkan itu tidak sia-sia begitu saja.
Petunjuk
- Daripada Usamah bin Zaid r.a berkata: Aku berkata kepada Rasulullah saw: Wahai Rasulullah! Aku tidak pernah melihat engkau berpuasa (sunat) di dalam bulan-bulan lain seperti engkau berpuasa di bulan Sya’ban. Lalu Rasulullah saw bersabda: ((Bulan ini adalah bulan yang sering diabaikan oleh manusia iaitu bulan di antara Rejab dan Ramadhan, dan ia adalah bulan di mana segala amalan akan diangkat mengadap Tuhan semesta alam dan aku suka amalanku diangkat ketika aku berpuasa)).
(Hadis riwayat Ahmad, Nasaa‘i dan disahihkan oleh Ibn Khuzaimah di dalam Sahihnya, al-Munziri di dalam Sahih al-Jami’ dan Al-Albani di dalam Silsilah al-Sahihah)
- Daripada Aisyah ra berkata: ((Adalah Rasulullah saw apabila berpuasa, sehingga kita menganggap Baginda tidak akan berbuka, dan apabila Baginda berbuka, seolah-olah kita akan menganggap Baginda tidak akan berpuasa, dan aku tidak pernah melihat Rasulullah saw menyempurnakan puasa sebulan penuh melainkan pada bulan Ramadhan, dan aku tidak pernah melihat Baginda memperbanyakkan puasanya (selain bulan Ramadhan) melainkan pada bulan Sya’ban)).
Dua hadith di atas adalah hadith-hadtih sahih dalam memperkatakan tentang kelebihan bulan Sya’ban dan menjelaskan kepada kita bahawa Nabi saw memperbanyakkan puasa (sunat) pada bulan ini. Oleh itu, memperbanyakkan amalan berpuasa sunat pada bulan ini berdasarkan amalan yang dilakukan oleh Rasulullah saw adalah amat dituntut dan digalakkan tanpa mengkhususkan hari-hari tertentu seperti pada hari Nisfu Sya’ban sahaja dan sebagainya.
Sebaliknya amalan sesetengah orang yang mengkhususkan hari-hari tertentu pada bulan Sya’ban (contohnya Nisfu Sya’ban) untuk berpuasa adalah tidak tepat dan tidak ada sumbernya yang sahih. Begitu juga mereka yang mengamalkan puasa tiga bulan berturut-turut iaitu Rejab, Sya’ban dan Ramadhan; dengan alasan ia adalah sunnah, maka tidak ada dalil sahih yang boleh menyokong amalan ini. Malah ianya hanya berdasarkan hadith-hadith yang dhaif lagi maudhu’. Perbincangan dan penjelasan mengenai hadith-hadith dhaif tentang bulan Sya’ban ini boleh diikuti melalui artikel yang akan datang. Semoga kita semua diberikan petunjuk dan kekuatan dalam mencontohi dan menegakkan sunnah Rasulullah saw.
Abd al-Razzaq bin A.Muthalib
Tuesday, August 05, 2008
Thursday, July 31, 2008
Tinggalkan Solat , Gantikan Puasa

Mu`âdhah anak perempuan kepada Abd Allah al-`Adwiyyah bertanya kepada Â'ishah:“ Kenapa kita perlu menggantikan puasa tetapi tidak(menggantikan) solat ?
Jawab `Â'ishah : “Apabila kita mengalami haid , kita diarahkan untuk menggantikan puasa tetapi tidak(menggantikan) solat”.
Ini merupakan hadith Sahih dari Sahîh al-Bukhârî (321) dan Sahîh Muslim (335).
Ini merupakan salah satu hadith yang membuktikan wanita apabila mengalami haid tidak berpasa ataupun melakukan solat.
Terdapat hadith lain berkenaan perkara ini di mana Rasulullah SAW telah berkata secara retorik:
“Adakah ini bukanlah masalahnya apabila seseorang wanita itu haid, dia tidak solat ataupun berpuasa? ” [Sahîh al-Bukhârî (483) dan Sahîh Muslim (87)]
Seorang wanita tidak diharap, atau dibenarkan untuk berpuasa ketika mengalami pendarahan(haid) dan pada masa yang sama wanita juga tidak dibenarkan bersolat.
Berkenaan kewajipan solat harian, seorang wanita dikecualikan dari melakukannya dan tidak perlu menggantikannya kemudian. Ini merupakan rahmat Allah kepada wanita, kerana setiap Mulim adalah wajib melaksanakan solat 5 kali sehari. Jika seorang wanita itu, perlu menggantikan solat tersebut setiap bulan untuk menggantikan keseluruhan waktu haidnya maka, ini merupakan satu kepayahan besar kepadanya.
Ulama’ tidak berkhilaf dalam hal ini, di mana wanita dikecualikan dari menggantikan solat yang ditinggalkan disebabkan haid. Ini merupakan perkara Ijma’. Ini telah dinukilkan oleh Ibn hazm dalam al-Muhalla (1/ 394) dan Ibn `Abd al-Barr didalam al-Tamhîd (22/107).
Puasa adalah suatu perkara lain. Ia hanya datang sekali setahun. Seorang wanita dengan mudah menggantikan hari-hari yang ditinggalkan, mengikut kemahuannya, sama seperti seorang yang meninggalkan puasa di bulan Ramadhan disebabkan bermusafir atau sakit.
Apa yang menarik bahawa ramai para Ulama berpendapat wanita mendapat rahmat ketika dia mengalami haid dan dia menahan dari berpuasa dan dari melakukan solat. Mereka berhujah di mana, seorang wanita akan menyalahi arahan Allah dengan melakukan ibadah tersebut, maka ia menjadi satu Ibadah untuk mengelakkan dari melakukannya.
Mereka(Ulama’) berhujah dengan Hadith Rasulullah SAW : “ Jika Muslim itu sakit atau dalam perjalanan , dia akan memperolehi ganjaran yang sama seperti dia sihat dan di rumahnya dan melakukan amal ibadahnya.” [Sahîh al-Bukhârî (2996)]
Apa yang jelas ialah apabila seorang wanita itu menahan dari berpuasa dan melakukan solat , dan dia melakukan dengan kesedaran untuk taat kepada Allah SWT, maka dia layak untuk mendapat keberkatan. Wanita tidak bersalah apabila mengalami haid. Ini merupakan cirri-ciri penciptaan wanita. Apabila wanita itu menahan (kerana haid) dari berpuasa ataupun solat di waktu yang ditentukan Allah dari melakukan amalan tersebut, maka padanya satu Ibadah. Ini terutamanya dalam hal,seseorang wanita itu amat berharap untuk melakukan solat dan berpuasa dan terpaksa menahan dari melakukan(kerana haid) demi Allah Azzawajalla.
Keadaannya mungkin berlainan bagi seorang wanita yang menjadi teramat gembira apabila mengalami haid kerana lega seketika kerana dikecualikan dari kepayahan untuk bersolat. Allah Maha Mengetahui sebanyak mana keberkatan yang wanita tersebut layak memperolehi.
Terdapat juga wanita yang mengambil ubat untuk merangsang waktu haidnya pada waktu-waktu yang diingini seperti masa perkahwinan atau majlis-majlis khas, supaya mereka dikecualikan dari bersolat semasa perayaan tersebut. Perlakuan mereka dalam hal ini, bukanlah perkara Ibadah tetapi lebih kepada kemudahan. Walaupun mereka tidak berdosa kerana menahan dari solat dalam hal ini -sememangnya mereka wajib menahan diri(sewaktu haid)- tetapi perlakuan mereka boleh dipersoalkan adakah menahan dari solat itu boleh dilihat sebagai satu amal Ibadah dan Taqwa?.
A'ishah: 'We were commanded to make up our fasts but not our prayers'
Wednesday, July 30, 2008
Isra’ dan Mi’raj

Oleh: al-Qaradhawi
Salah seorang ulama hadith dari kurun ke 7 bernama Abu al-Khattab ‘Umar bin Dahya, yang menulis kitab “Ada’ la wajaba fi bayan wad’ie al-wadhdha’ien fi syahr Rajab” menyebut di dalamnya: “Sesungguhnya sebahagian para Qusshas (pereka-pereka cerita) ada yang menyebut kononnya Nabi SAW diisra’kan pada bulan Rejab.” Katanya (Abu al-Khattab): “Ini suatu pembohongan.” Kenyataan ini diakui oleh Khatimatul al-Huffadz al-Hafidz Ibn Hajar al-‘Asqalani pensyarah kitab hadith al-Bukhari yang terkenal.
Saya sedia maklum bahawasanya dakwaan isra’ dam mi’raj berlaku pada malam 27 Rejab tidak terdapat walau satu hadith yang sahih, tidak terdapat juga satu pendapat yang sahih dari seorang sahabat, ia hanyalah pendapat yang telah termasyhur, dan pendapat sebahagian para ulama, dan pendapat ini dinisbahkan kepada al-Imam al-Nawawi, dan al-Imam al-Nawawi memilih pendapat ini di dalam fatwanya, dan al-Imam al-Nawawi adalah seorang yang diterima oleh umat Islam, maka masyhurlah pendapatnya ini, dalam masa ada ulama seperti Abu Ishak al-Harbiy, yang kami dapati beliau berpendapat isra’ dan mi’raj tidak berlaku pada malam 27 Rajab sebaliknya berlaku pada malam 27 Rabi’ul Awwal.
Saya sedia maklum tidak ada sesuatu yang pasti dalam perkara ini (penentuan tarikh Isra’ dan Mi’raj). Cumanya pendapat ini telah masyhur dan diketahui di kalangan umat Islam semenjak kurun-kurun mereka memperingati Isra’ dan Mi’raj pada malam tersebut. Dalam keadaan tidak berlaku pada malam tersebut (pada ketika itu) sebarang amalan atau ibadah. Malam Isra’ dan mi’raj ini tidak disyariatkan untuk kita (mengkhususkannya) dengan bangun malam atau berpuasa pada siang harinya. Tidak dituntut juga daripada seseorang muslim untuk dia melakukan apa-apa amalan (yang khusus) untuk mendekatkan diri kepada Allah pada malam atau pada siang hari tersebut. Kerana itu umat Islam dahulu tidak memberi tumpuan kepada malam Isra’ dan Mi’raj.
Persoalan menyambut hari Isra’dan mi’raj, jika ia dimaksudkan untuk mengambil pengajaran dari peristiwa yang agung ini dan apa-apa kesannya dalam kehidupan Nabi SAW dan ianya berlaku selepas tahun al-Huzn (tahun kesedihan) dan apa yang menimpa baginda, lalu Allah SWT hendak memuliakan Rasulullah SAW selepas orang ramai dan Quraisy menentang baginda, demikian juga selepas Bani Thaqif menentang baginda dan kesusahan-kesusahan yang baginda hadapi, selepas itu Allah menghendaki memuliakan baginda, lalu dalam perstiwa israk dan mi’raj baginda mendirikan solat bersama para nabi yang lainnya, dan baginda menjadi imam, baginda disambut oleh para malaikat dan para nabi di langit dan baginda dinaikkan ke langit yang tinggi sehingga ke tempat yang dinyatakan oleh Syauqiy: “Baginda tidak diterbangkan dengan sayap dan tidak dijalankan dengan kaki.
Perkara ini penting untuk kita ambil pengajaran dan i’tibar darinya, selama-mana tidak timbul darinya sebarang amalan atau ibadat (khusus). Jika demikian tidak ada sebarang halangan untuk kita menyambut peristiwa ini.
Menyambut sesuatu membawa maksud mengambil berat dan memberi perhatian kepadanya, yakni perkara itu tidak dilupakan dan tidak ditinggalkannya. Maka kita menyambut yakni mengambil berat tentang perkara isra’ dan mi’raj ini terutama padanya ada dua perkara yang penting: Pertama: Kaitan Masjid al-Aqsa, sebagai tempat penghujung Isra’ dan permulaan mi’raj. Isra’ tamat di masjid al-Aqsa dan Mi’raj bermula di masjid al-Aqsa hingga naik ke langit yang tinggi. Maka kita perlu memerhatikan keadaan umat Islam pada masa sekarang di masjid al-Aqsa yag ditawan dalam gengaman yahudi.
Sedangkan manusia lalai dari perkara utama ini, perkara yang paling utama nisbahnya bagi umat Islam pada masa kita sekarang ialah persoalan Palestin, dan persoalan Palestin terasnya ialah al-Quds, dan teras persoalan al-Quds adalah masjid al-Aqsa, maka kita mengambil peluang ini untuk mengingatkan orang ramai tentang persoalan Palestin dari peristiwa isra’ dan mi’raj dan perbicaraan tentang masjid al-Aqsa. Wallahu a’lam.
Saturday, July 26, 2008
Monday, July 21, 2008
Majlis Ilmu:Tentera Allah Di Akhir Zaman
Speaker:
Ustaz Fadhlan Bin Mohamad Othman
Tarikh:
Isnin (21 Julai 2008)
Masa: 930 malam
Lokasi: ADM LT 4 (Bangunan berhampiran entrance wanita di masjid UIA,
tingkat 3)
Pertanyaan: Hubungi Masri 0132506391